Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2 značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
BI-VIZ.21 | Vizualizace dat | Rozsah kontaktní výuky: | 3P | ||
---|---|---|---|---|---|
Vyučující: | Friedjungová M. | Způsob zakončení: | KZ | ||
Zodpovědná katedra: | 18105 | ECTS Kredity: | 5 | Semestr: | Z |
Anotace:
Předmět poskytuje přehled o typech a vlastnostech dat a vhodných vizualizačních metodách, díky kterým studenti lépe porozumí datům, jejich obsahu a také jejich využití pro oblasti jako jsou data mining a strojové učení. V předmětu se studenti seznámí s explorační analýzou, předzpracováním dat, s možnostmi, jak vizualizovat různé druhy dat, jako jsou např. texty, sociální sítě, časové řady nebo se základy práce s obrazovými daty. Studenti si osvojí některé vybrané metody na praktických příkladech v programovacím jazyce Python.
Osnovy přednášek:
1. | Úvod do oblasti vizualizace dat, definice, historie a motivace. | |
2. | Nástroje pro pokročilou manipulaci s daty. | |
3. | Základní přístupy k vizualizaci dat. | |
4. | Základní metody analýzy dat. | |
5. | Datová žurnalistika. | |
6. | [2] Vizualizace ve strojovém učení a TensorBoard. | |
8. | Práce s obrazovými daty. | |
9. | Grafy a sociální sítě. | |
10. | Vizualizace při zpracování přirozeného jazyka. | |
11. | Operace nad časovými řadami. | |
12. | Pokročilé metody analýzy dat. |
Osnovy cvičení:
Cvičení probíhají společně s přednáškami.
1. | Úvod do oblasti vizualizace dat, definice, historie a motivace. | |
2. | Nástroje pro pokročilou manipulaci s daty. | |
3. | Základní přístupy k vizualizaci dat. | |
4. | Základní metody analýzy dat. | |
5. | Datová žurnalistika. | |
6. | [2] Vizualizace ve strojovém učení a TensorBoard. | |
8. | Práce s obrazovými daty. | |
9. | Grafy a sociální sítě. | |
10. | Vizualizace při zpracování přirozeného jazyka. | |
11. | Operace nad časovými řadami. | |
12. | Pokročilé metody analýzy dat. |
Literatura:
1. | Munzner T. : Visualization Analysis & Design. CRC press, 2014. ISBN 9781466508910. | |
2. | Few S. : Information Dashboard Design: The Eective Visual Communication of Data. O'Reilly Media, 2006. ISBN 978-0-596-10016-2. | |
3. | Ward M. O., Grinstein G., Keim D. : Interactive data visualization: foundations, techniques, and applications. A. K. Peters, 2015. ISBN 978-1-4822-5737-3. | |
4. | Yau N. : Visualize this: the FlowingData guide to design, visualization, and statistics. John Wiley & Sons, 2011. ISBN 978-0-470-94488-2. |
Požadavky:
Základní znalost programování v Pythonu.
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Stránka vytvořena 2. 5. 2024, semestry: Z/2020-1, L/2023-4, L/2021-2, L/2019-20, Z/2021-2, Z/2023-4, L/2020-1, Z/2019-20, L/2022-3, Z/2024-5, Z/2022-3, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška |