Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2 značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
BI-PGA | Programování grafických aplikací | Rozsah kontaktní výuky: | 2P+2C | ||
---|---|---|---|---|---|
Vyučující: | Chludil J., Richtr R. | Způsob zakončení: | Z,ZK | ||
Zodpovědná katedra: | 18102 | ECTS Kredity: | 5 | Semestr: | Z |
Anotace:
Předmět srozumitelným způsobem představí možnosti současných profesionálních nástrojů pro editaci obrazu, videa, 3D animací (GIMP, Blender, ...), správu multiprojekčních systémů (CAVE, SAGE) a jejich využití k vizualizaci specifických dat (3D scény, rozsáhlé grafy, matematická data, ...).
Důraz bude kladen zejména na možnosti jejich dalšího rozšíření, a to jak s využitím vestavěných skriptovacích jazyků, tak i implementací vlastních zásuvných modulů (plug-inů) či přímého nativního rozšíření.
Osnovy přednášek:
1) | Základy metodiky programování pluginů, úvod do problematiky (GIMP, Photoshop, Blender, Maya, .) | |
2) | 2D grafika - GIMP: Úvod, metodika zásuvných modulů | |
3) | 2D grafika - GIMP: Výpočetní metody, konvoluce, filtry | |
4) | 2D grafika - GIMP: Metodika programování pluginů | |
5) | 2D grafika - GIMP: Metodika programování pluginů II. | |
6) | 3D grafika - Blender: Úvod, metodika, využití jazyka Python | |
7) | 3D grafika - Blender: Pokročilé texturovací moduly | |
8) | 3D grafika - Blender: Pokročilé osvětlovací modely | |
9) | 3D grafika - Blender: Programování pluginů v jazyce Python I. | |
10) | 3D grafika - Blender: Přehled a programování pluginů v jazyce Python II. | |
11) | Vizualizace dat - SAGE a CAVE: Architektura | |
12) | Vizualizace dat - SAGE: metodika programování (SAGE1 a SAGE2) |
Osnovy cvičení:
1) | GIMP - Úvod, vytváření rozšíření | |
2) | GIMP - Úlohy na cvičení, zadání první semestrální práce | |
3) | Konzultační cvičení | |
4) | Kontrola první semestrální práce | |
5) | Blender - Úvod, využití jazyka Python v nástroji Blender | |
6) | Blender - Úlohy na cvičení, programování zásuvných modulů | |
7) | Blender - Úlohy na cvičení, zadání druhé semestrální práce | |
8) | Konzultační cvičení | |
9) | Kontrola druhé semestrální práce | |
10) | SAGE a CAVE - Úvod, úlohy na cvičení, zadání semestrální práce | |
11) | Konzultační cvičení | |
12) | Kontrola třetí semestrální práce |
Literatura:
Požadavky:
BI-MGA, BI-PYT
|
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Stránka vytvořena 26. 4. 2024, semestry: Z/2021-2, L/2019-20, Z/2022-3, Z/2023-4, L/2021-2, Z,L/2020-1, L/2022-3, L/2023-4, Z/2024-5, Z/2019-20, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška |