Hlavní stránka | Seznam oborů/specializací | Seznam všech skupin předmětů | Seznam všech předmětů | Seznam rolí                Návod

Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2  značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
MI-TES.16 Teorie systémů Rozsah kontaktní výuky: 2P+1C
Vyučující: Způsob zakončení: Z,ZK
Zodpovědná katedra: 18103 ECTS Kredity: 5 Semestr: Z

Anotace:
Lidstvo dnes má schopnost konstruovat systémy neuvěřitelné složitosti (např. vlaky, mikroprocesory, letadla). Náklady pro zvládání této složitosti a pro zajištění správného fungování jsou ale stále kritičtější. Důležitá metoda pro zvládání této složitosti je používání modelů, které popisují výhradně ty aspekty daného sytému, které jsou potřeba pro daný úkol. Dalším důležitým prvkem pro snížení nákladů na vývoj je automatizace analýzy takovýchto modelů. Teorie a algoritmy pro modelování a analýzu složitých systémů je obsahem tohoto předmětu.

Osnovy přednášek:
1. Úvod do teorie systémů.
2. Logické základy.
3. Systémy a automaty.
4. Interagující systémové komponenty.
5. Temporální logika.
6. Testování, omezené ověřování modelů.
7. Omezené ověřování modelů a Booleovská splnitelnost.
8. Neomezené ověřování modelů.
9. Petriho sítě.
10. Časované automaty.
11. Modelování fyzikálního okolí.
12. Pravděpodobnostní modely.
13. Simulace a řízení modelů systémů.

Osnovy cvičení:
Praktické procvičování aktuálně přednášených témat.

Literatura:
Edward A. Lee and Sanjit A. Seshia: Introduction to Embedded Systems, A Cyber-Physical Systems Approach, Second Edition, MIT Press, ISBN 978-0-262-53381-2, 2017. http://leeseshia.org/ Edmund M. Clarke, Orna Grumberg, and Doron A. Peled. Model Checking. MIT Press, 1999. Edward A. Lee and Pravin Varaiya, Structure and Interpretation of Signals and Systems, Second Edition, LeeVaraiya.org, ISBN 978-0-578-07719-2, 2011.

Požadavky:

Informace o předmětu a výukové materiály naleznete na https://moodle-vyuka.cvut.cz/course/view.php?id=2215

Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán Obor Role Dop. semestr
MI-WSI-SI.2016 Webové a softwarové inženýrství V 1
MI-SP-SP.2016 Systémové programování V 1
NI-TI.2018 Teoretická informatika V 1
MI-SPOL.2016 Nespecifikovaný/á obor/specializace studia - Unspecified Branch/Specialisation of Study VO 1
MI-ZI.2016 Znalostní inženýrství V 1
MI-ZI.2018 Znalostní inženýrství V 1
MI-WSI-WI.2016 Webové a softwarové inženýrství V 1
MI-WSI-ISM.2016 Webové a softwarové inženýrství PZ 3
MI-NPVS.2016 Návrh a programování vestavných systémů PO 1
MI-SP-TI.2016 Systémové programování V 1
MI-PSS.2016 Počítačové systémy a sítě V 1
MI-PB.2016 Počítačová bezpečnost V 1


Stránka vytvořena 26. 4. 2024, semestry: Z/2021-2, L/2019-20, Z/2022-3, Z/2023-4, L/2021-2, Z,L/2020-1, L/2022-3, L/2023-4, Z/2024-5, Z/2019-20, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška