Hlavní stránka | Seznam oborů/specializací | Seznam všech skupin předmětů | Seznam všech předmětů | Seznam rolí                Návod

Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2  značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
MI-NUR.16 Návrh uživatelského rozhraní Rozsah kontaktní výuky: 2P+1C
Vyučující: Způsob zakončení: Z,ZK
Zodpovědná katedra: 18102 ECTS Kredity: 5 Semestr: Z

Anotace:
Studenti porozumí zasadám styku člověk-počítač a návrhu uživatelských rozhraní (UR) z teoretické stránky, naučí se používat formální popisy UR, formální uživatelské modely, základní pojmy a postupy. Seznámí se s rozhraními grafickými, řečovými i multimodálními. Díky získaným znalostem budou studenti schopni navrhovat vyspělá UR. Od B201 je vypisována nová, ekvivalentní verze předmětu NI-NUR.

Osnovy přednášek:
1. Styk člověka s počítačem (Human-Computer Interaction, HCI) a uživatelská rozhraní (UR): definice, příklady, historie.
2. Informace a UR, úrovně vstupů a výstupů, uživatelské dovednosti, způsoby interakce. Standardizace UR.
3. Kognitivní aspekty teorie HCI, lidská čidla a zpracování informace v lidském mozku.
4. Teorie HCI (deskriptivní, prediktivní, Norman-Gulfsova).
5. Parametry lidského vnímání, omezení, použití při návrhu UR.
6. Uživatelský model, konceptuální model UR, persony.
7. Formální metody popisu dialogu (gramatiky, stavové diagramy).
8. Nástroje a technologie pro tvorbu UR.
9. Fáze návrhu UR, známé postupy. Scénáře. Podpora uživatele v UR (ošetření chyb).
10. Metody vyhodnocování a testování UR.
11. Řečové UR. Syntéza a rozpoznávání řeči.
12. Modalita a multimodální UR.
13. Speciální UR (3D, mobilní, a další).

Osnovy cvičení:
1. [2] Zadání semestrální práce.
2. [4] Konzultace k semestrální práci.
3. Kontrola stavu semestrální práce.
4. [4] Konzultace k semestrální práci.
5. [2] Odevzdávání semestrální práce.
6. Zápočet.

Literatura:
Disman, M. ''Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele''. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0139-7. Žára, J., Beneš, B., Sochor, J., Felkel, P. ''Moderní počítačová grafika (2. vydání)''. Praha: Computer Press, 2005. ISBN 80-251-0454-0. Shneiderman, B., Plaisant, C. ''Designing the User Interface: Strategies for Effective Human-Computer Interaction (4th Edition)''. Addison Wesley, 2004. ISBN 0321197860. Nielsen, J. ''Usability Engineering''. Morgan Kaufmann, 1993. ISBN 0125184069. Preece, J., Rogers, Y., Sharp, H., Benyon, D., Holland, S., Carey, T. ''Human-Computer Interaction: Concepts and Design''. Addison Wesley, 1994. ISBN 0201627698. Kuniavsky, M. ''Observing the User Experience: A Practitioner's Guide to User Research''. Morgan Kaufmann, 2003. ISBN 1558609237.

Požadavky:
Základní znalost o vývoji a životním cyklu software. Aktivní znalost libovolného programovacího jazyka.

Předmět je nahrazen ekvivalentním NI-NUR // Informace o předmětu a výukové materiály naleznete na https://courses.fit.cvut.cz/MI-NUR/.
Tomuto předmětu obsahově předchází na bakalářský předmět BI-TUR Tvorba uživatelského rozhraní.

Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán Obor Role Dop. semestr
MI-SP-SP.2016 Systémové programování V 3
MI-SPOL.2016 Nespecifikovaný/á obor/specializace studia - Unspecified Branch/Specialisation of Study VO 3
MI-WSI-WI.2016 Webové a softwarové inženýrství PZ 3
MI-WSI-SI.2016 Webové a softwarové inženýrství PZ 3
MI-ZI.2016 Znalostní inženýrství V 3
MI-ZI.2018 Znalostní inženýrství V 3
MI-WSI-ISM.2016 Webové a softwarové inženýrství V 3
MI-SP-TI.2016 Systémové programování V 3
MI-NPVS.2016 Návrh a programování vestavných systémů V 3
MI-PSS.2016 Počítačové systémy a sítě V 3
MI-PB.2016 Počítačová bezpečnost V 3


Stránka vytvořena 26. 4. 2024, semestry: Z/2021-2, L/2019-20, Z/2022-3, Z/2023-4, L/2021-2, Z,L/2020-1, L/2022-3, L/2023-4, Z/2024-5, Z/2019-20, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška