Hlavní stránka | Seznam oborů/specializací | Seznam všech skupin předmětů | Seznam všech předmětů | Seznam rolí                Návod

Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2  značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
MI-ATH Kombinatorická teorie her Rozsah kontaktní výuky: 2P+2C
Vyučující: Způsob zakončení: Z,ZK
Zodpovědná katedra: 18101 ECTS Kredity: 4 Semestr: L

Anotace:
Klasická teorie her je oblastí matematiky, která má široké aplikace ve společenských vědách, zejména ekonomii, biologii, politice a informatice. Tato teorie se snaží podchytit chování účastníků (hráčů) určité kompetitivní činnosti zavedením matematického modelu a studiem strategií hráčů. Tradiční úkolem klasické teorie her je nalézání rovnovážných bodů, tzv. ekvilibrií. To jsou stavy hry, ve kterých všichni hráči zaujali takovou strategii, kterou se jim již nevyplatí měnit. Vzhledem k současnému rozvoji výpočetní techniky, internetu, sociálních sítí, online aukcí, reklamy, multiagentních systémů a dalších konceptů se dostává do popředí zájmu algoritmická stránka věci. Kromě otázek existenčního charakteru tedy studujeme i otázky efektivního nalezení efektivních řešení různých konceptů v herně teoretických problémech. V rámci tohoto předmětu vybudujeme základy teorie her mnoha hráčů, koncepty řešení (tedy typicky rovnovážných stavů tzv. ekvilibrií) a metody jejich efektivního výpočtu. Předmět je zaměřen na teoretickou analýzu her a budováni jejich teorie, nikoli na praktické programování herních algoritmů, zabývá se tedy čistě matematickým aspektem věci. Předmět vyžaduje samostatnou práci studentů, jejich schopnost matematicky myslet, analyzovat a dokazovat. Předmět je vhodný i pro bakalářské studenty ve třeťáku, kteří za sebou mají nějaký úvod do teorie grafů, i pro doktorské studenty, kteří z něj mohou čerpat výzkumná témata.

Osnovy přednášek:
1) úvod do teorie her 1
2) úvod do teorie her 2
3) problematika nalezení Nashova ekvilibria a třída PPAD 1
4) problematika nalezení Nashova ekvilibria a třída PPAD 2
5) problematika nalezení Nashova ekvilibria a třída PPAD 3
6) teorie voleb, impossibility theorems 1
7) teorie voleb, impossibility theorems 2
8) teorie voleb, impossibility theorems 3
9) gerry mandering
10) kombinatorické aukce
11) mechanism design
12) efektivita ekvilibrií

Osnovy cvičení:
Tématické příklady zaměřené na hlubší pochopení látky probírané na přednáškách a na analýzu jednodušších her. Samostatná analýza her a dokazování tvrzení.

Literatura:
Nisan, Roughgarden, Tardos, Vazirani: Algorithmic Game Theory Dresher: The mathematics of games of strategy Cramton, Shoham, Steinberg: Combinatorial Auctions Brandt, Conitzer, Endriss, Lang, Procaccia: Handbook of Computational Social Choice Rothe: Economics and Computation: An Introduction to Algorithmic Game Theory, Computational Social Choice, and Fair Division

Požadavky:
* nebát se obtížné matematiky * základy teorie grafů a kombinatoriky a algebry

Informace o předmětu a výukové materiály naleznete na https://courses.fit.cvut.cz/MI-ATH/

Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán Obor Role Dop. semestr
NI-TI.2018 Teoretická informatika V 2
MI-WSI-ISM.2016 Webové a softwarové inženýrství V 4
MI-ZI.2016 Znalostní inženýrství V 2
MI-ZI.2018 Znalostní inženýrství V 2
MI-SP-TI.2016 Systémové programování V 2
MI-SP-SP.2016 Systémové programování V 2
MI-SPOL.2016 Nespecifikovaný/á obor/specializace studia - Unspecified Branch/Specialisation of Study V 2
MI-WSI-WI.2016 Webové a softwarové inženýrství V 2
MI-WSI-SI.2016 Webové a softwarové inženýrství V 2
MI-WSI-ISM.2016 Webové a softwarové inženýrství V 2
MI-NPVS.2016 Návrh a programování vestavných systémů V 2
MI-PSS.2016 Počítačové systémy a sítě V 2
MI-PB.2016 Počítačová bezpečnost V 2


Stránka vytvořena 26. 4. 2024, semestry: Z/2021-2, L/2019-20, Z/2022-3, Z/2023-4, L/2021-2, Z,L/2020-1, L/2022-3, L/2023-4, Z/2024-5, Z/2019-20, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška