Hlavní stránka
| Seznam
oborů/specializací | Seznam
všech skupin předmětů | Seznam
všech předmětů | Seznam rolí
Návod
Předmět je základní jednotka výuky,
jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí
a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace.
Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu.
Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu
rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2 značí,
že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny
cvičení týdně.
Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si
ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během
výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou
určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že
předmět je zakončen pouze zápočtem(Z),
klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo
zápočtem a zkouškou(Z,ZK).
Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS
kreditními body.
Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje
vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku.
Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L).
Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která
zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět
vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují
zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu
je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova,
literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
NI-NMU |
Nová média v umění a designu |
Rozsah kontaktní výuky: |
2P+0C |
Vyučující: |
Svejkovský Z. |
Způsob zakončení: |
ZK |
Zodpovědná katedra: |
18102 |
ECTS Kredity: |
3 |
Semestr: |
Z |
Anotace:
Předmět studenty uvádí do problematiky užití nových médií v umělecké a designérské tvorbě. Klíčovými tématy jsou pohyblivý obraz, internet, počítačová hra a zvuk. Zásadním cílem je studenta seznámit s co největší škálou kreativních přístupů v nových médiích. V předmětu je kladen důraz na dialog se studenty, především pak v přednáškách věnujících se konkrétním uměleckým projektům.
Osnovy přednášek:
1. | | Teorie nových médií |
2. | | Umění nových médií |
?problematika pojmu nových médií
?stručné představení autorů a jejich stěžejních teorií (Martin Lister, Lev Manovich, Jussi Parikka, Mark Deuze ad.)
?problematika definice pojmu umění nových médií
?tradiční versus nová umělecká média
3. | | Umělecký film |
4. | | Experimentální film |
?přednášky věnující se tématu pohyblivého obrazu
?zkoumán je rozdíl mezi tradiční filmovou tvorbou, uměleckým a experimentálním filmem
?příklady, ukázky a výčet zásadních autorů
?vývoj videoartu, rozdíl mezi filmem a videoartem
?pohyblivý obraz jako objekt, instalace, interaktivní instalace
?příklady, ukázky a výčet zásadních autorů
6. | | Animace ve filmu a v umění |
?navazuje na téma videoartu
?v přednášce se klade důraz na vývoj digitálně animovaného filmu od jeho počátků v druhé polovině 20. století až do současnosti
?příklady, ukázky a výčet zásadních autorů
7. | | Internetové umění |
8. | | Postinternetové umění |
9. | | Umění po internetu, NFT art |
?přednášky věnující se internetové technologii a internetovému umění
?výklad je zaměřen především na jejich vývoj od 90. let 20. století do současnosti
?rozdíl mezi Internetovým a Postinternetovým uměním
?problematika pojmu Postinternet
?umělecké projekty ve světě kryptoměn
10. | | Algoritmické umění a AI art |
?příklady, ukázky a výčet zásadních autorů uměleckých děl a projektů od 60. let 20 století do současnosti (od vygenerovaných čísel pro fyzicky malované obrazy po AI art)
11. | | Dějiny počítačových her a indie herní scéna |
12. | | Game art, současná indie herní scéna |
?dějiny počítačových her od druhé poloviny 20. století po současnost
?příčiny a důsledky nástupu indie herní scény na počátku 21. století
?hra jako umělecké médium, příklady uměleckých intervencí v počítačových hrách
?virtuální online světy
?vývoj zvukového umění napříč 20. stoletím až do současnosti
?John Cage, Musique concr?te, první zvukové instalace a digitalizace zvuku
?současná pozice soundartu, zvukové procházky, sound map, hluboký poslech ad.
?příklady, ukázky a výčet zásadních autorů
Osnovy cvičení:
Předmět nemá cvičení
Literatura:
?BORDWELL, David, THOMPSON, Kristin. Dějiny filmu: Přehled světové kinematografie. Praha: AMU,
?ISBN 978-80-7331-207-7
?DEUZE, Mark. Media life: Život v médiích. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství
?Karolinum, 2015, Studia nových médií. ISBN 978-80-246-2815-8
?FLORIDI, Luciano. Čtvrtá revoluce: jak infosféra mění tvář lidské reality. Praha: Univerzita Karlova,
?nakladatelství Karolinum, 2019, Studia nových médií. ISBN 978-80-246-3803-4
?GREENE, Rachel. Internet Art . London: THAMES & HUDSON Ltd., 2004, ISBN 0-500-20376-8
?KHOLEIF, Omar (ed.). You Are Here: Art After the Internet. Manchester: Cornerhouse and SPACE,
?2014, ISBN 9780956957177
?LONDON, Barbara. Video/Art: The First Fifty Years. Phaidon Press Ltd, 2019, ISBN 978-1838663582
?MANOVICH, Lev. The Language of New Media . USA: The MIT Press, 2002, ISBN 0-262-13374-1
?MEIXNEROVÁ, Marie. #mm net art ? internetové umění ve virtuálním a fyzickém prostoru prezentace.
?Olomouc: Pastiche Filmz z.s. V rámci Edice PAF., 2014, ISBN 978-80-87662-06-9
?PAUL, Christiane (ed.). Digital art . London: Thames & Hudson Ltd, 2008, ISBN 978-0-500-20398-9
?QUARANTA, Domenico. Beyond New Media Art. San Francisco, California: Link Editions, 2013, ISBN
?978-1-291-37697-5
?QUARANTA, Domenico. In Your Computer . Brescia: Link Editions, 2010, ISBN 978-1-4467-6021-5
?SERRES, Michel. Palečka: esej o digitální revoluci. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství
?Karolinum, 2019, Studia nových médií, ISBN 978-80-246-4295-6
?STUBBS, Phoebe (ed.). Art and the Internet . London: Black Dog Publishing, 2013, ISBN
?978-1-907317-98-9
?WEIBEL, Peter. Sound Art: Sound as a Medium of Art. The MIT Press, 2019, ISBN 9780262029667
Požadavky:
Poznámka bude vyplněna později |
|
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Stránka vytvořena
27. 4. 2024, semestry: L/2023-4, L/2021-2, Z/2023-4, Z,L/2019-20, Z/2024-5, Z/2021-2, Z/2020-1, Z/2022-3, L/2020-1, L/2022-3, připomínky
k informační náplni zasílejte správci
studijních plánů |
Návrh a
realizace:
J. Novák,
I. Halaška |