Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2 značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
NI-HCM | Hacking mysli | Rozsah kontaktní výuky: | 2P+1C | ||
---|---|---|---|---|---|
Vyučující: | Holý J., Jiřina M. | Způsob zakončení: | ZK | ||
Zodpovědná katedra: | 18106 | ECTS Kredity: | 5 | Semestr: | Z |
Anotace:
Kognitivní bezpečnost (cognitive security) je nově vznikající disciplína, která je v úzkém vztahu s kybernetickou bezpečností (cyber security). Zatímco doménou kybernetické bezpečnosti je ochrana sítí, informačních systému a majetku, doménou kognitivní bezpečnosti je ochrana lidské mysli před úmyslnými i neúmyslnými digitálními manipulacemi. Téma kognitivní bezpečnosti narůstá na významu v souvislosti s informační válkou, rostoucí digitální závislostí a rozvojem umělé inteligence, kdy tyto jevy z prostředí internetu mají své reálné společenské dopady jako je narušení společenské soudržnosti, ohrožení demokracie či válka.
Garantem předmětu je Ing. Josef Holý, externí učitel.
Osnovy přednášek:
1. | (Intro) Úvod do tématu, digitální manipulace a epistemická krize, společenské dopady. | |
2. | (Intro) Kontext. Historie, etika, mýty, co je dnes jinak než dříve. Změna paradigmatu - od knihtisku, přes masová, až k sociálním médiím. | |
3. | (Intro) Optika pro strukturaci komplexity. Digitální manipulace - Epidemiologická triáda | |
4. | (Deep) Zoom na detail. Agent. Memetika, identita aktérů, motivace. | |
5. | (Deep) Zoom na detail. Agent. Manipulativní narativy, trolí strategie. | |
6. | (Deep) Zoom na detail. Host - jednotlivec. Lidskost, transhumanismus, limity kritického myšlení. Neuroplasticita - Mere Exposure Effect,, Emoce - Cognitive Biases, Behaviorální profily a jejich zpracování. | |
7. | (Deep) Zoom na detail. Host - skupina. Dynamika skupin v informačním prostoru. Typy komunit, modely (sebe)organizace, hodnotové rámce. Digitální kulty - QAnon, kryptoměny a další. Stádové chování, manipulace skupin, ?movement hijack?. | |
8. | (Deep) Zoom na detail. Prostředí. Algoritmy sociálních sítí, Situational Awareness, Digitální závislost. | |
9. | (Deep) Zoom na detail. Prostředí. Mediální prostor a konspirace, fragmentace společnosti. | |
10. | (Obrana) Pohled zpět na celek. So what? Řešení 1 - Jednotlivec. Kritické myšlení, mindfulnes, depolarizační techniky, nástroje. | |
11. | (Obrana) Pohled zpět na celek. So what? Řešení 2 - Skupina/Organizace. Technologická řešení. | |
12. | (Obrana) Pohled zpět na celek. So what? Řešení 3 - Společnost. Právní aspekty, Evropské vs Americké právo (pro digitální technologie, AI, sociální sítě). | |
13. | (Závěr) Připomenutí červené linky předmětu a highlightů. Otevření dveří pro další prozkoumávání a řešení tématu. |
Osnovy cvičení:
Cvičení budou probíhat formou semestrálních projektů, při kterých budou studenti týmově řešit reálné problémy. Semestrální projekty budou zaměřené na široké spektrum technologií používaných k digitálním manipulacím. Konkrétní zadání bude alespoň částečně vytvořeno s relevantními subjekty z oblasti státního a neziskového sektoru. Výstupem každého semestrálního projektu by měl ideálně být funkční prototyp publikovaný jako open source a znovupoužitelný širokou veřejností.
1. | Zadání semestrálních projektů a sestavení týmů. | |
2. | Pochopení problému, mapování existujících řešení. | |
3. | Mapování existujících řešení, návrh konceptu. | |
4. | Supervize 1. Design vlastního řešení. | |
5. | Supervize 2. Testování a cizelace vlastního řešení. | |
6. | Obhajoba semestrálních projektů před expertní komisí (cvičící + externí odborníci). | |
7. | Reflexe semestrálních projektů. |
Literatura:
Knihy:
[1] | Sinan Aral: The Hype Machine (2021) | |
[2] | John Rust, Michal Kosinski, David Stillwell: Modern Psychometrics (2021) | |
[3] | Kate Crawford: Atlas of AI (2021) | |
[4] | Johan Farkas, Jannick Schou: Post-Truth, Fake News and Democracy (2020) | |
[5] | Christopher Wylie: Mindfuck: Insiden Cambridge Analytica?s Plot to Break the World (2019) | |
[6] | Shoshana Zuboff: The Age of Surveillance Capitalism (2019) | |
[7] | Peter Pomerantsev: This Is Not Propaganda (2019) | |
[8] | Katherine Hayles: Untought: The Power of the Cognitive Nonconsious (2017) | |
[9] | David Halpern: Inside the Nudge Unit: How Small Changes Can Make a Big Difference (2015) | |
[10] | Frank Pasquale: The Black Box Society (2015) | |
[11] | Gad Saad: The Parasitic Mind: How Infectious Ideas Are Killing Common Sense (2021) |
[12] | Carlos Carrasco-Farré: The fingerprints of misinformation: how deceptive content differs from reliable sources in terms of cognitive effort and appeal to emotions (Nature, 2022) | |
[13] | Topological measures for identifying and predicting the spread of complex contagions (Nature, 2021) | |
[14] | Predicting human decisions with behavioral theories and machine learning (2019) | |
[15] | Aral, et. al: The spread of true and false news online (MIT, 2018) |
[16] | Center for Humane Technology | |
[17] | Stanford Internet Observatory | |
[18] | Shorenstein Center of Media, Politics and Public Policy | |
[19] | The Markup | |
[20] | Algotransparency | |
[21] | Behavioral Institute |
[21] | Jonathan Haidt: Why the past 10 years of American Life have been uniquely stupid (2022, The Atlantic) | |
[22] | Shoshana Zuboff: The Coup We Are Not Talking About (2021, NYTimes) | |
[23] | Why some biologists and ecologists think social media is a risk to humanity (2021) |
Požadavky:
Vstupní požadavky nejsou.
|
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
|
Stránka vytvořena 27. 4. 2024, semestry: L/2023-4, L/2021-2, Z/2023-4, Z,L/2019-20, Z/2024-5, Z/2021-2, Z/2020-1, Z/2022-3, L/2020-1, L/2022-3, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška |