Hlavní stránka | Seznam oborů/specializací | Seznam všech skupin předmětů | Seznam všech předmětů | Seznam rolí                Návod

Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2  značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
NI-HCM Hacking mysli Rozsah kontaktní výuky: 2P+1C
Vyučující: Holý J., Jiřina M. Způsob zakončení: ZK
Zodpovědná katedra: 18106 ECTS Kredity: 5 Semestr: Z

Anotace:
Kognitivní bezpečnost (cognitive security) je nově vznikající disciplína, která je v úzkém vztahu s kybernetickou bezpečností (cyber security). Zatímco doménou kybernetické bezpečnosti je ochrana sítí, informačních systému a majetku, doménou kognitivní bezpečnosti je ochrana lidské mysli před úmyslnými i neúmyslnými digitálními manipulacemi. Téma kognitivní bezpečnosti narůstá na významu v souvislosti s informační válkou, rostoucí digitální závislostí a rozvojem umělé inteligence, kdy tyto jevy z prostředí internetu mají své reálné společenské dopady jako je narušení společenské soudržnosti, ohrožení demokracie či válka. Garantem předmětu je Ing. Josef Holý, externí učitel.

Osnovy přednášek:
1. (Intro) Úvod do tématu, digitální manipulace a epistemická krize, společenské dopady.
2. (Intro) Kontext. Historie, etika, mýty, co je dnes jinak než dříve. Změna paradigmatu - od knihtisku, přes masová, až k sociálním médiím.
3. (Intro) Optika pro strukturaci komplexity. Digitální manipulace - Epidemiologická triáda
4. (Deep) Zoom na detail. Agent. Memetika, identita aktérů, motivace.
5. (Deep) Zoom na detail. Agent. Manipulativní narativy, trolí strategie.
6. (Deep) Zoom na detail. Host - jednotlivec. Lidskost, transhumanismus, limity kritického myšlení. Neuroplasticita - Mere Exposure Effect,, Emoce - Cognitive Biases, Behaviorální profily a jejich zpracování.
7. (Deep) Zoom na detail. Host - skupina. Dynamika skupin v informačním prostoru. Typy komunit, modely (sebe)organizace, hodnotové rámce. Digitální kulty - QAnon, kryptoměny a další. Stádové chování, manipulace skupin, ?movement hijack?.
8. (Deep) Zoom na detail. Prostředí. Algoritmy sociálních sítí, Situational Awareness, Digitální závislost.
9. (Deep) Zoom na detail. Prostředí. Mediální prostor a konspirace, fragmentace společnosti.
10. (Obrana) Pohled zpět na celek. So what? Řešení 1 - Jednotlivec. Kritické myšlení, mindfulnes, depolarizační techniky, nástroje.
11. (Obrana) Pohled zpět na celek. So what? Řešení 2 - Skupina/Organizace. Technologická řešení.
12. (Obrana) Pohled zpět na celek. So what? Řešení 3 - Společnost. Právní aspekty, Evropské vs Americké právo (pro digitální technologie, AI, sociální sítě).
13. (Závěr) Připomenutí červené linky předmětu a highlightů. Otevření dveří pro další prozkoumávání a řešení tématu.

Osnovy cvičení:
Cvičení budou probíhat formou semestrálních projektů, při kterých budou studenti týmově řešit reálné problémy. Semestrální projekty budou zaměřené na široké spektrum technologií používaných k digitálním manipulacím. Konkrétní zadání bude alespoň částečně vytvořeno s relevantními subjekty z oblasti státního a neziskového sektoru. Výstupem každého semestrálního projektu by měl ideálně být funkční prototyp publikovaný jako open source a znovupoužitelný širokou veřejností.
1. Zadání semestrálních projektů a sestavení týmů.
2. Pochopení problému, mapování existujících řešení.
3. Mapování existujících řešení, návrh konceptu.
4. Supervize 1. Design vlastního řešení.
5. Supervize 2. Testování a cizelace vlastního řešení.
6. Obhajoba semestrálních projektů před expertní komisí (cvičící + externí odborníci).
7. Reflexe semestrálních projektů.

Literatura:
Knihy:
[1] Sinan Aral: The Hype Machine (2021)
[2] John Rust, Michal Kosinski, David Stillwell: Modern Psychometrics (2021)
[3] Kate Crawford: Atlas of AI (2021)
[4] Johan Farkas, Jannick Schou: Post-Truth, Fake News and Democracy (2020)
[5] Christopher Wylie: Mindfuck: Insiden Cambridge Analytica?s Plot to Break the World (2019)
[6] Shoshana Zuboff: The Age of Surveillance Capitalism (2019)
[7] Peter Pomerantsev: This Is Not Propaganda (2019)
[8] Katherine Hayles: Untought: The Power of the Cognitive Nonconsious (2017)
[9] David Halpern: Inside the Nudge Unit: How Small Changes Can Make a Big Difference (2015)
[10] Frank Pasquale: The Black Box Society (2015)
[11] Gad Saad: The Parasitic Mind: How Infectious Ideas Are Killing Common Sense (2021)
Studie:
[12] Carlos Carrasco-Farré: The fingerprints of misinformation: how deceptive content differs from reliable sources in terms of cognitive effort and appeal to emotions (Nature, 2022)
[13] Topological measures for identifying and predicting the spread of complex contagions (Nature, 2021)
[14] Predicting human decisions with behavioral theories and machine learning (2019)
[15] Aral, et. al: The spread of true and false news online (MIT, 2018)
Organizace:
[16] Center for Humane Technology
[17] Stanford Internet Observatory
[18] Shorenstein Center of Media, Politics and Public Policy
[19] The Markup
[20] Algotransparency
[21] Behavioral Institute
Eseje:
[21] Jonathan Haidt: Why the past 10 years of American Life have been uniquely stupid (2022, The Atlantic)
[22] Shoshana Zuboff: The Coup We Are Not Talking About (2021, NYTimes)
[23] Why some biologists and ecologists think social media is a risk to humanity (2021)

Požadavky:
Vstupní požadavky nejsou.

Garantem a vyučujícím bude Ing. Josef Holý.
Informace o předmětu a výukové materiály naleznete na https://courses.fit.cvut.cz/NI-HCM/

Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán Obor Role Dop. semestr
NI-PB.2020 Počítačová bezpečnost V Není
NI-ZI.2020 Znalostní inženýrství V Není
NI-SPOL.2020 Nespecifikovaný/á obor/specializace studia - Unspecified Branch/Specialisation of Study V Není
NI-TI.2020 Teoretická informatika V Není
NI-TI.2023 Teoretická informatika V Není
NI-NPVS.2020 Návrh a programování vestavných systémů V Není
NI-PSS.2020 Počítačové systémy a sítě V Není
NI-MI.2020 Manažerská informatika V Není
NI-SI.2020 Softwarové inženýrství V Není
NI-SP.2020 Systémové programování V Není
NI-WI.2020 Webové inženýrství V Není
NI-SP.2023 Systémové programování V Není
NI-TI.2018 Teoretická informatika V Není


Stránka vytvořena 27. 4. 2024, semestry: L/2023-4, L/2021-2, Z/2023-4, Z,L/2019-20, Z/2024-5, Z/2021-2, Z/2020-1, Z/2022-3, L/2020-1, L/2022-3, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška