Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2 značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
NI-TVR | Technologie virtuální reality | Rozsah kontaktní výuky: | 1P+1C | ||
---|---|---|---|---|---|
Vyučující: | Nováček T. | Způsob zakončení: | Z,ZK | ||
Zodpovědná katedra: | 18102 | ECTS Kredity: | 3 | Semestr: | L,Z |
Anotace:
Studenti budou seznámeni se základními koncepty virtuální reality. Budou probrány jednotlivé formy pro zobrazování virtuálních světů (CAVE, HMD, ...) a možnosti ovládání virtuálních avatarů (tracking pozice, hand tracking, eye tracking). Dále budou představeny koncepty smíšené a rozšířené reality. Nakonec budou představeny možné způsoby využití virtuální a rozšířené reality.
Osnovy přednášek:
1. | Úvod, historie, motivace: | |
a. | Obecné info o předmětu | |
b. | Co je to virtuální realita, jak zapadá do našeho světa | |
c. | Co všechno virtuální realita potřebuje a nabízí | |
d. | Jak pracuje lidský mozek | |
2. | Zobrazovací techniky, konstrukce VR headsetu | |
a. | Jakým způsobem lze zobrazovat obraz uživateli | |
b. | HMD a CAVE systémy, z čeho se skládají | |
c. | Jak se dá zobrazování zpřesnit, zrychlit | |
3. | Interakce ve VR I. | |
a. | Jak uživatel interaguje s virtuálními světy | |
b. | Interakční vzory, jejich výhody a nevýhody | |
c. | Jak dosáhnout imerzivity, jak se vyhnout únavě | |
d. | Jak porovnávat vhodnost interakce | |
4. | Interakce ve VR II. | |
a. | Ovladače pro virtuální realitu | |
b. | Jak použít uživatelovy ruce, oči, nohy, hlavu pro interakci | |
c. | Jaké jsou jednotlivé typy a jejich hlavní představitelé, výhody a nevýhody | |
5. | AR/XR/MR | |
a. | Rozšířená realita, zobrazení, přístupy | |
b. | Vizualizace dat v AR | |
6. | Využití | |
a. | Na co jsou vhodné jednotlivé technologie | |
b. | VR/AR v lékařství, v průmysl | |
c. | Zábavní průmysl a VR |
Osnovy cvičení:
1. | Úvod, historie, motivace | |
2. | Zobrazovací techniky, konstrukce VR headsetu | |
3. | Interakce ve VR I. | |
4. | Interakce ve VR II. | |
5. | AR/XR/MR | |
6. | Využití |
Literatura:
S. | LaValle. Virtual reality, Cambridge University Press | |
T. | Novacek, M. Jirina. Overview of controllers of user interface for virtual reality, PRESENCE: Virtual and Augmented Reality, MIT Press Direct |
Požadavky:
Žádné.
|
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
|
Stránka vytvořena 28. 4. 2024, semestry: Z/2021-2, Z/2022-3, Z/2019-20, L/2022-3, Z/2023-4, L/2019-20, L/2021-2, Z/2020-1, L/2023-4, Z/2024-5, L/2020-1, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška |