Hlavní stránka | Seznam oborů/specializací | Seznam všech skupin předmětů | Seznam všech předmětů | Seznam rolí                Návod

Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2  značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
NI-TVR Technologie virtuální reality Rozsah kontaktní výuky: 1P+1C
Vyučující: Nováček T. Způsob zakončení: Z,ZK
Zodpovědná katedra: 18102 ECTS Kredity: 3 Semestr: L,Z

Anotace:
Studenti budou seznámeni se základními koncepty virtuální reality. Budou probrány jednotlivé formy pro zobrazování virtuálních světů (CAVE, HMD, ...) a možnosti ovládání virtuálních avatarů (tracking pozice, hand tracking, eye tracking). Dále budou představeny koncepty smíšené a rozšířené reality. Nakonec budou představeny možné způsoby využití virtuální a rozšířené reality.

Osnovy přednášek:
1. Úvod, historie, motivace:
a. Obecné info o předmětu
b. Co je to virtuální realita, jak zapadá do našeho světa
c. Co všechno virtuální realita potřebuje a nabízí
d. Jak pracuje lidský mozek
2. Zobrazovací techniky, konstrukce VR headsetu
a. Jakým způsobem lze zobrazovat obraz uživateli
b. HMD a CAVE systémy, z čeho se skládají
c. Jak se dá zobrazování zpřesnit, zrychlit
3. Interakce ve VR I.
a. Jak uživatel interaguje s virtuálními světy
b. Interakční vzory, jejich výhody a nevýhody
c. Jak dosáhnout imerzivity, jak se vyhnout únavě
d. Jak porovnávat vhodnost interakce
4. Interakce ve VR II.
a. Ovladače pro virtuální realitu
b. Jak použít uživatelovy ruce, oči, nohy, hlavu pro interakci
c. Jaké jsou jednotlivé typy a jejich hlavní představitelé, výhody a nevýhody
5. AR/XR/MR
a. Rozšířená realita, zobrazení, přístupy
b. Vizualizace dat v AR
6. Využití
a. Na co jsou vhodné jednotlivé technologie
b. VR/AR v lékařství, v průmysl
c. Zábavní průmysl a VR

Osnovy cvičení:
1. Úvod, historie, motivace
2. Zobrazovací techniky, konstrukce VR headsetu
3. Interakce ve VR I.
4. Interakce ve VR II.
5. AR/XR/MR
6. Využití

Literatura:
S. LaValle. Virtual reality, Cambridge University Press
T. Novacek, M. Jirina. Overview of controllers of user interface for virtual reality, PRESENCE: Virtual and Augmented Reality, MIT Press Direct

Požadavky:
Žádné.

Informace o předmětu a výukové materiály naleznete na https://courses.fit.cvut.cz/NI-TVR/

Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán Obor Role Dop. semestr
NI-PB.2020 Počítačová bezpečnost V Není
NI-ZI.2020 Znalostní inženýrství V Není
NI-SPOL.2020 Nespecifikovaný/á obor/specializace studia - Unspecified Branch/Specialisation of Study V Není
NI-TI.2020 Teoretická informatika V Není
NI-TI.2023 Teoretická informatika V Není
NI-NPVS.2020 Návrh a programování vestavných systémů V Není
NI-PSS.2020 Počítačové systémy a sítě V Není
NI-MI.2020 Manažerská informatika V Není
NI-SI.2020 Softwarové inženýrství V Není
NI-SP.2020 Systémové programování V Není
NI-WI.2020 Webové inženýrství V Není
NI-SP.2023 Systémové programování V Není


Stránka vytvořena 28. 4. 2024, semestry: Z/2021-2, Z/2022-3, Z/2019-20, L/2022-3, Z/2023-4, L/2019-20, L/2021-2, Z/2020-1, L/2023-4, Z/2024-5, L/2020-1, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška