Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2 značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
NI-PSD | Design veřejných služeb | Rozsah kontaktní výuky: | 1P+2C | ||
---|---|---|---|---|---|
Vyučující: | Brém O., Pešek D. | Způsob zakončení: | KZ | ||
Zodpovědná katedra: | 18102 | ECTS Kredity: | 4 | Semestr: |
Anotace:
Předmět seznámí studenty se specifikami user experience a service designu a vývoje ve veřejném sektoru ať už se jedná o státní správu, veřejnou správu, či jiné instituce placené z veřejných prostředků. Podíváme se na designový a vývojový proces z dodavatelské i zadavatelské stránky věci.
V malých týmech budou studenti pracovat na projektech partnerských institucí a vyzkouší si spolupráci se zástupci zadavatele. Kurz je určený pro studenty designéry i zadavatele projektů.
Studenti se nad specifiky designu veřejných služeb seznámí s tím, jak při návrhu efektivně spolupracovat v týmu a s metodami jak zajistit úspěšný průběh projektu.
Osnovy přednášek:
1. | Úvod, motivace a proč je design pro veřejný sektor jiný | |
2. | Human Centered Design (HCD) principles | |
3. | Problem definition (obecná oblast kterou se projekt zabývá) | |
4. | Komunikace se stakeholdery - Jak zajistit že si zadavatel a realizátor rozumí a spolupracují. | |
5. | Workshopy a jejich přínos pro úspěšnost projektu | |
6. | Uživatelský výzkum a specifika designu když jsou uživatelem "všichni" | |
7. | Co s daty co jsem od uživatelů zjistil? Definice zadání pro návrh a vývoj. | |
8. | Prototypování a iterativní přístup | |
9. | Validace | |
10. | Pitch | |
11. | Využití soutěží a hackathonů k získání nápadů a řešení | |
12. | Rezerva | |
13. | Rezerva |
Osnovy cvičení:
Cvičení plynule navazují na přednášky a slouží k praktickému vyzkoušení si prezentované metody.
1. | Analýza úspěšných a neúspěšných příkladů z praxe | |
2. | HCD principles | |
3. | Problem definition (obecná oblast kterou se projekt zabývá) | |
4. | Komunikace se stakeholdery - Jak zajistit že si zadavatel a realizátor rozumí a spolupracují. | |
5. | Workshopy a jejich přínos pro úspěšnost projektu | |
6. | Uživatelský výzkum a specifika designu když jsou uživatelem "všichni" | |
7. | Co s daty co jsem od uživatelů zjistil? Definice zadání pro návrh a vývoj. | |
8. | Prototypování a iterativní přístup | |
9. | Validace | |
10. | Pitch | |
11. | Využití soutěží a hackathonů k získání nápadů a řešení | |
12. | Rezerva | |
13. | Rezerva |
Literatura:
Web Ostrý jako břitva, Jan Řezáč
Požadavky:
Absolvování BI-TUR nebo NI-NUR je vhodné ale ne vyžadované.
|
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Stránka vytvořena 28. 4. 2024, semestry: Z/2021-2, Z/2022-3, Z/2019-20, L/2022-3, Z/2023-4, L/2019-20, L/2021-2, Z/2020-1, L/2023-4, Z/2024-5, L/2020-1, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška |