Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2 značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
BI-TIS.21 | Tvorba informačních systémů | Rozsah kontaktní výuky: | 2P+2C | ||
---|---|---|---|---|---|
Vyučující: | Náplava P. | Způsob zakončení: | Z,ZK | ||
Zodpovědná katedra: | 18102 | ECTS Kredity: | 5 | Semestr: | Z |
Anotace:
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou informačních systémů a jejich implementace. V rámci předmětu jsou seznámeni s "běžnými" typy systémů a vhodností jejich použití pro odpovídající uživatele. Studenti mimo jiné získají povědomí o oblastech nasazení a využití CRM, ERP, MRP a dalších typech systémů. Nezbytnou součástí předmětu je seznámení s klíčovými myšlenkami výběru informačního systému, hodnocení přínosnosti systému pro konkrétního zákazníka, způsobu nasazení a implementace formou projektu. Důraz je kladen na provedení úvodní analýzy fungování zákazníka, pochopení jeho potřeb a namapování na existující typy informačních systémů, popřípadě rozhodnutí o vytvoření systému nového. Bez tohoto pochopení je většina implementací neúspěšná. V závěru semestru jsou studenti seznámeni s problematikou bezpečnosti, provozu, podpory a údržby informačních systémů, dopady legislativy a zákonů na implementaci a specifiky implementace ve státní správě.
Osnovy přednášek:
1. | Úvod do předmětu a problematiky informačních systémů ? data, informace, informační management, informační systém, přínosy informačního systému, důvody pro implementaci. | |
2. | Způsoby a postupy při implementaci informačního systému, životní cyklus informačního systému, specifika implementace informačních systémů, struktura implementačního týmu a rizika implementačních projektů. | |
3. | Způsoby implementace informačního systému, identifikace a sběr požadavků na implementaci informačního systému s ohledem na aktuální stav a budoucí rozvoj organizace, procesní řízení. | |
4. | Rozdělení informačních systémů, kritéria dělení informačních systémů, historie informačních systémů, výrobci a dodavatelé informačních systémů. | |
5. | ERP systémy, systémy pro podporu výroby, CRM/xRM systémy. | |
6. | Systémy pro správu dokumentů, RMS, manažerské informační systémy. | |
7. | Informační systémy pro státní správu. | |
8. | Struktura informačních systémů, možnosti rozšiřování, funkční a datová integrace s jinými systémy. | |
9. | Správa a údržba informačních systémů. | |
10. | Způsoby provozu informačních systémů, specifika provozu systémů v cloudovém a on-premise prostředí, stínové IT. | |
11. | Legislativní aspekty implementace a provozu informačních systémů. | |
12. | Kvalita implementace a provozu informačních systémů. | |
13. | Bezpečnost informačních systémů. |
Osnovy cvičení:
1. | Úvod do cvičení, způsob práce během semestru, cíle cvičení, úvod do tvorby případové studie | |
2. | Vytvoření týmů, zadání semestrálních projektů, základní informace o projektech | |
3. | První konzultace se zákazníkem, orientace v problému zákazníka | |
4. | Rozbor vzorové úlohy, praktická ukázka projektů | |
5. | Druhá konzultace se zákazníkem, popis AS-IS stavu | |
6. | Třetí konzultace se zákazníkem, popis TO-BE stavu | |
7. | Čtvrtá konzultace se zákazníkem, finalizace případové studie | |
8. | Prezentace případových studií | |
9. | Zpětná vazba, akceptace případových studií | |
10. | Úvod do tvorby prototypu, ukázka možného řešení prototypu | |
11. | Konzultace k tvorbě prototypu | |
12. | Konzultace k tvorbě prototypu | |
13. | Předvedení prototypu, diskuse k projektům a předmětu | |
14. | Rezerva |
Literatura:
1. | Laudon K.C., Laudon J.P. : Management Information Systems: Managing the Digital Firm. Global Edition, Pearson, 2019. ISBN 978-0-13-519192-7. | |
2. | Bocij P., Greasley A., Hickie S. : Business Information Systems: Technology, Development and Management for the Modern Business. Pearson, 2018. ISBN 978-1-29-222097-0. | |
3. | Pearlson, Keri E., Saunders, Galletta, Carol S., Dennis F., Managing and Using Information Systems: A Strategic Approach, 7th Edition, Wiley, 2019 | |
4. | Gála L., Pour J., Šedivá Z. : Podniková informatika - Počítačové aplikace v podnikové a mezipodnikov praxi. Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-9918-6. | |
5. | Basl J., Blažíček R. : Podnikové informační systémy, Podnik v informační společnosti. Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-7594-4. |
Požadavky:
Vstupní znalosti: Obecná znalost databázových technologií, princip klient server, základní znalosti nástrojů pro popisování chování systémů (např. case systémy, UML), orientace v návrhu uživatelského rozhraní, přehled technologií pro vývoj a implementaci systémů. Projektové řízení a základy ekonomicko-manažerského myšlení.
|
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Stránka vytvořena 29. 4. 2024, semestry: Z/2023-4, Z/2019-20, L/2021-2, L/2020-1, L/2022-3, Z/2021-2, L/2019-20, Z/2022-3, Z/2020-1, L/2023-4, Z/2024-5, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška |