Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2 značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
BI-PGA.21 | Programování grafických aplikací | Rozsah kontaktní výuky: | 2P+2C | ||
---|---|---|---|---|---|
Vyučující: | Chludil J., Richtr R. | Způsob zakončení: | Z,ZK | ||
Zodpovědná katedra: | 18102 | ECTS Kredity: | 5 | Semestr: | Z |
Anotace:
Předmět srozumitelným způsobem představí možnosti současných profesionálních open-source nástrojů pro editaci obrazu, videa, 3D animací (GIMP, Blender) a jejich využití k vizualizaci specifických dat (3D scény, matematická data). Důraz bude kladen zejména na možnosti jejich dalšího rozšíření a to jak s využitím vestavěných skriptovacích jazyků, tak i implementací vlastních zásuvných modulů (plugins).
Osnovy přednášek:
1. | Základy programování grafických aplikací, historie. | |
2. | 2D grafika - Metodika programování pluginů v jazyce C++ (GIMP). | |
3. | 2D grafika - Metodika programování pluginů v jazyce Python, pokročilé funkce (GIMP). | |
4. | 2D grafika - Výpočetní metody, konvoluce, filtry. | |
5. | 2D grafika - Metody zpracování obrazu. | |
6. | 3D grafika - Datové struktury pro 3D grafiku. | |
7. | 3D grafika - Vnitřní datové struktury grafických nástrojů (Blender). | |
8. | 3D grafika - Metodika programování pluginů v jazyce Python (Blender). | |
9. | 3D grafika - Programování pluginů v jiných editorech (3D Studio Max, Maya). | |
10. | 3D grafika - Pokročilé osvětlovací modely. | |
11. | 3D grafika - Texturovací modely. | |
12. | 3D grafika - Základy realistického texturování. | |
13. | 3D grafika - Pokročilé texturování. |
Osnovy cvičení:
1) | GIMP - Úvod, vytváření rozšíření | |
2) | GIMP - Úlohy na cvičení, zadání první semestrální práce | |
3) | Konzultační cvičení | |
4) | Kontrola první semestrální práce | |
5) | Blender - Úvod, využití jazyka Python v nástroji Blender | |
6) | Blender - Úlohy na cvičení, programování zásuvných modulů | |
7) | Blender - Úlohy na cvičení, zadání druhé semestrální práce | |
8) | Konzultační cvičení | |
9) | Kontrola druhé semestrální práce | |
10) | Výpočetní geometrie | |
11) | Konzultační cvičení | |
12) | Kontrola třetí semestrální práce |
Literatura:
1. | Jaworski W. : Programming Add-ons for Blender, Version 2.0. Creative Commons License, 2019. | |
2. | Filip J., Haindl M. : Visual Texture. Springer, 2013. ISBN 978-1447149019. | |
3. | Lecarme O., Karine Delvare K. : The Book of GIMP: A Complete Guide to Nearly Everything. No Starch Press, 2013. ISBN 978-1593273835. | |
4. | Žára J. a kol. : Moderní počítačvá grafika. Computer Press, 2004. ISBN 80-251-0454-0. |
Požadavky:
Vstupní znalosti v rozsahu předmětů BI-MGA, BI-PYT a BI-PA2.
|
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Stránka vytvořena 30. 4. 2024, semestry: L/2021-2, Z/2023-4, L/2022-3, L/2019-20, Z,L/2020-1, Z/2024-5, Z/2019-20, Z/2022-3, L/2023-4, Z/2021-2, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška |