Hlavní stránka | Seznam oborů/specializací | Seznam všech skupin předmětů | Seznam všech předmětů | Seznam rolí                Návod

Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2  značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
BI-PGA.21 Programování grafických aplikací Rozsah kontaktní výuky: 2P+2C
Vyučující: Chludil J., Richtr R. Způsob zakončení: Z,ZK
Zodpovědná katedra: 18102 ECTS Kredity: 5 Semestr: Z

Anotace:
Předmět srozumitelným způsobem představí možnosti současných profesionálních open-source nástrojů pro editaci obrazu, videa, 3D animací (GIMP, Blender) a jejich využití k vizualizaci specifických dat (3D scény, matematická data). Důraz bude kladen zejména na možnosti jejich dalšího rozšíření a to jak s využitím vestavěných skriptovacích jazyků, tak i implementací vlastních zásuvných modulů (plugins).

Osnovy přednášek:
1. Základy programování grafických aplikací, historie.
2. 2D grafika - Metodika programování pluginů v jazyce C++ (GIMP).
3. 2D grafika - Metodika programování pluginů v jazyce Python, pokročilé funkce (GIMP).
4. 2D grafika - Výpočetní metody, konvoluce, filtry.
5. 2D grafika - Metody zpracování obrazu.
6. 3D grafika - Datové struktury pro 3D grafiku.
7. 3D grafika - Vnitřní datové struktury grafických nástrojů (Blender).
8. 3D grafika - Metodika programování pluginů v jazyce Python (Blender).
9. 3D grafika - Programování pluginů v jiných editorech (3D Studio Max, Maya).
10. 3D grafika - Pokročilé osvětlovací modely.
11. 3D grafika - Texturovací modely.
12. 3D grafika - Základy realistického texturování.
13. 3D grafika - Pokročilé texturování.

Osnovy cvičení:
1) GIMP - Úvod, vytváření rozšíření
2) GIMP - Úlohy na cvičení, zadání první semestrální práce
3) Konzultační cvičení
4) Kontrola první semestrální práce
5) Blender - Úvod, využití jazyka Python v nástroji Blender
6) Blender - Úlohy na cvičení, programování zásuvných modulů
7) Blender - Úlohy na cvičení, zadání druhé semestrální práce
8) Konzultační cvičení
9) Kontrola druhé semestrální práce
10) Výpočetní geometrie
11) Konzultační cvičení
12) Kontrola třetí semestrální práce

Literatura:
1. Jaworski W. : Programming Add-ons for Blender, Version 2.0. Creative Commons License, 2019.
2. Filip J., Haindl M. : Visual Texture. Springer, 2013. ISBN 978-1447149019.
3. Lecarme O., Karine Delvare K. : The Book of GIMP: A Complete Guide to Nearly Everything. No Starch Press, 2013. ISBN 978-1593273835.
4. Žára J. a kol. : Moderní počítačvá grafika. Computer Press, 2004. ISBN 80-251-0454-0.

Požadavky:
Vstupní znalosti v rozsahu předmětů BI-MGA, BI-PYT a BI-PA2.

Informace o předmětu a výukové materiály naleznete na https://courses.fit.cvut.cz/BI-PGA/

Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán Obor Role Dop. semestr
BI-PV.21 Počítačové systémy a virtualizace 2021 V 5
BI-PS.21 Počítačové sítě a Internet 2021 V 5
BI-SI.21 Softwarové inženýrství 2021 V 5
BI-PI.21 Počítačové inženýrství 2021 V 5
BI-UI.21 Umělá inteligence 2021 V 5
BI-WI.21 Webové inženýrství 2021 V Není
BI-IB.21 Informační bezpečnost 2021 V 5
BI-MI.21 Manažerská informatika 2021 V 5
BI-SPOL.21 Nespecifikovaný/á obor/specializace studia - Unspecified Branch/Specialisation of Study VO 5
BI-TI.21 Teoretická informatika 2021 V 5
BI-PG.21 Počítačová grafika 2021 PS 5


Stránka vytvořena 30. 4. 2024, semestry: L/2021-2, Z/2023-4, L/2022-3, L/2019-20, Z,L/2020-1, Z/2024-5, Z/2019-20, Z/2022-3, L/2023-4, Z/2021-2, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška