Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2 značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
BI-TUR.21 | Tvorba uživatelského rozhraní | Rozsah kontaktní výuky: | 2P+2C | ||
---|---|---|---|---|---|
Vyučující: | Schmidt J. | Způsob zakončení: | Z,ZK | ||
Zodpovědná katedra: | 18103 | ECTS Kredity: | 5 | Semestr: | L |
Anotace:
Po absolvování předmětu studenti získají základní přehled o metodách tvorby běžných uživatelských rozhraní a jejich testování. Získají zkušenost, jak řešit problémy, kdy softwarové dílo nekomunikuje optimálně s uživatelem, protože potřeby a charakteristiky uživatele nebyly při jeho vývoji zohledněny. Studenti získají přehled o metodách, které uživatele začlení do procesu vývoje software tak, aby bylo jeho uživatelské rozhraní co nejlepší.
Osnovy přednášek:
1. | Úvod do problematiky uživatelského rozhraní. | |
2. | Definice pojmu použitelnost, návrh soustředěný na uživatele. | |
3. | Začlenění návrhu uživatelského rozhraní do životního cyklu software. | |
4. | Průzkum uživatelů, etika práce s uživateli, kolaborativní návrh. Persony. | |
5. | Průzkum kontextu, domény, úloh. | |
6. | Metody návrhu uživatelského rozhraní, formální popis, modely. | |
7. | Prototypování uživatelských rozhraní (papírový mock-up, softwarové nástroje). | |
8. | Vyhodnocování uživatelských rozhraní: prediktivní a interpretativní metody. | |
9. | Testování použitelnosti a jeho zjednodušené verze. | |
10. | Psychologické aspekty návrhu uživatelských rozhraní. | |
11. | Navigace a klasifikace. | |
12. | Pravidla návrhu uživatelského rozhraní. | |
13. | Speciální uživatelská rozhraní. |
Osnovy cvičení:
1. | Problematika špatného návrhu. Témata projektů. | |
2. | Prototypování s nízkou přesností. Tvorba týmů, zadání projektů. | |
3. | Analýza příkladů webových rozhraní. | |
4. | Rozprava o projektech. | |
5. | Tvorba prototypu (Denim, HTML, Flash, Visual Basic,...). | |
6. | Kognitivní a heuristický průchod. Inspekce. | |
7. | Rozprava o projektech. | |
8. | Tvorba metafor. | |
9. | Percepce uživatele, práce s barvou. | |
10. | Rozprava o projektech | |
11. | Metody grafického návrhu | |
12. | Prezentace semestrálních projektů. | |
13. | Test, zápočet + odevzdávání semestrálních projektů. |
Literatura:
1. | Sharp H., Preece J., Rogers Y. : Interaction Design: Beyond Human-Computer Interaction (5th Edition). John Wiley & Sons, 2019. ISBN 978-1-119-54730-3. |
Požadavky:
Základní znalosti o tvorbě SW systémů a jejich životním cyklu.
Podrobné požadavky jsou uvedeny na stránce:
https://edux.fit.cvut.cz/courses/BI-TUR
|
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Stránka vytvořena 30. 4. 2024, semestry: L/2021-2, Z/2023-4, L/2022-3, L/2019-20, Z,L/2020-1, Z/2024-5, Z/2019-20, Z/2022-3, L/2023-4, Z/2021-2, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška |