Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2 značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
BI-ZUM.21 | Základy umělé inteligence | Rozsah kontaktní výuky: | 2P+2C | ||
---|---|---|---|---|---|
Vyučující: | Surynek P. | Způsob zakončení: | Z,ZK | ||
Zodpovědná katedra: | 18105 | ECTS Kredity: | 5 | Semestr: | L |
Anotace:
Předmět přináší úvod do řešení úloh metodami umělé inteligence s důrazem na symbolické techniky. Bude probírány otázka návrhu inteligentního agenta a dílčí techniky potřebné k jeho vytvoření především na úrovni rozhodování. Inteligentní agent může být představován například fyzickým robotem, ale i nefyzickou entitou, jako je virtuální asistent nebo postava v počítačové hře. U probíraných technik představíme nejen základy, ale pojednáme i o současném stavu poznání. V rámci cvičení si studenti vyzkouší, jak naučit robota skládat hlavolamy, jak vytvořit silného počítačového protihráče pro tahovou nebo akční hru, jak se rozhodovat ve společenství burzovních agentů s různými zájmy. Korekvizitou je souběžná dvojice předmětů Strojové učení. Proto strojové učení či další techniky nesymbolické umělé inteligence zde nejsou pokryty.
Osnovy přednášek:
1. | Inteligentní agenti. | |
2. | Řešení problémů prohledáváním stavového prostoru. | |
3. | Lokální prohledávání stavového prostoru. | |
4. | Automatické plánování, konání ve skutečném světě. | |
5. | Multiagentní systémy. | |
6. | Konečné problémy s omezeními - celočíselné programování, problém splnitelosti formulí (SAT), Constraint Satisfaction Problem (CSP). | |
7. | Tahové a ekonomické hry, rozhodování ve hrách. | |
8. | Reprezentace znalostí, uvažování. | |
9. | Učení a odvozování. | |
10. | Modelování úloh pro řešení problémů technikami umělé inteligence. | |
11. | [2] Úvod do robotiky - logistika, plánování pohybu, lokalizace, mapování, senzory, fyzika, aktuátory. | |
13. | Filozoficko-společenské otázky umělé inteligence. |
Osnovy cvičení:
1. | Interaktivní nástroje pro umělou inteligenci | |
2. | Řešení úloh UI | |
3. | Řešení úloh UI | |
4. | Zadání programovací úlohy 1 | |
5. | Konsultace úlohy 1 | |
6. | Řešení úloh UI | |
7. | Řešení úloh UI | |
8. | Zadání programovací úlohy 2 | |
9. | Konsultace úlohy 2 | |
10. | Řešení úloh UI | |
11. | Zadání programovací úlohy 3 | |
12. | Konsultace úlohy 3 | |
13. | Rezerva, zápočet |
Literatura:
1. | Russel S., Norvig P. : Artfcial Intelligence: A Modern Approach (4th Edition). Prentice Hall, 2020. ISBN 978-0134610993. | |
2. | Ghallab M., Nau D., Traverso P. : Automated Planning and Acting. Cambridge University Press, 2016. ISBN 978-1107037274. | |
3. | Lažanský J., Mařík V., Štěpánková O. : Umělá inteligence (1) - (6). Academia, 2013. ISBN 978-80-200-2267-9. |
Požadavky:
Základní povědomí o algebře, statistice a algoritmizaci. Programování.
|
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Stránka vytvořena 29. 4. 2024, semestry: Z/2023-4, Z/2019-20, L/2021-2, L/2020-1, L/2022-3, Z/2021-2, L/2019-20, Z/2022-3, Z/2020-1, L/2023-4, Z/2024-5, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška |