Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2 značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
BI-PRR.21 | Projektové řízení | Rozsah kontaktní výuky: | 2P+2C | ||
---|---|---|---|---|---|
Vyučující: | Pešek D. | Způsob zakončení: | Z,ZK | ||
Zodpovědná katedra: | 18102 | ECTS Kredity: | 5 | Semestr: | Z,L |
Anotace:
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy a principy projektového řízení, tj. metodami plánování, s týmovou prací, analýzou, řešením krizí v projektu, komunikací, argumentací a řízením porad. Studenti si prakticky procvičí techniky projektového řízení (např. SWOT analýzu, hodnocení a řízení rizik, Ganttovy diagramy, historogram zdrojů, vyrovnávání zdrojů, síťové grafy) a tvorbu projektové dokumentace. Předmět je určen zejména pro studenty, kteří mají zájem prohloubit své znalosti mimo IT, uvažují o založení vlastní firmy nebo mají ambice pracovat na středních a vyšších manažerských pozicích ve velkých globálních společnostech. Předmět je také vhodný pro studenty, kteří budou vyvíjet software nebo hardware formou týmových projektů.
Osnovy přednášek:
1. | Úvod do projektového řízení. Projekt a klíčové rysy projektu. | |
2. | Typy a úrovně projektového řízení. Specifika a rysy projektového řízení. | |
3. | Životní cyklus projektu. Výchozí podmínky, vize a cíle projektu, strategický a akční plán, ukazatele postupu, matice odpovědnosti. | |
4. | Projektový záměr a práce s vizí. Vztah projektu a zadavatele, obsluha jeho představ. | |
5. | SWOT analýza a logický rámec. Motivační faktory pro spolupracující. | |
6. | Rozsah projektu, stanovení hranic řešení projektu. | |
7. | Harmonogram projektu (Ganttův diagram) a fázování projektu. | |
8. | Řízení zdrojů a nákladů projektu. | |
9. | Projektový tým, projektová hierarchie. Týmové role a klíčové osoby. Psychologie práce v týmu. | |
10. | Rizika v projektu. Změny v projektech a řešení krizí. | |
11. | Měření v projektu (KPI a jiné indikátory), reportování a monitoring. | |
12. | Problémy a jejich eskalace. Komunikace a metody skupinového řešení problémů. | |
13. | Pohled investora na projekt. Vznik start-up, den ?D?. |
Osnovy cvičení:
1. | Úvod do projektového řízení. Projekt a klíčové rysy projektu. | |
2. | Typy a úrovně projektového řízení. Specifika a rysy projektového řízení. | |
3. | Životní cyklus projektu. Výchozí podmínky, vize a cíle projektu, strategický a akční plán, ukazatele postupu, matice odpovědnosti. | |
4. | Projektový záměr a práce s vizí. Vztah projektu a zadavatele, obsluha jeho představ. | |
5. | SWOT analýza a logický rámec. Motivační faktory pro spolupracující. | |
6. | Rozsah projektu, stanovení hranic řešení projektu. | |
7. | Harmonogram projektu (Ganttův diagram) a fázování projektu. | |
8. | Řízení zdrojů a nákladů projektu. | |
9. | Projektový tým, projektová hierarchie. Týmové role a klíčové osoby. Psychologie práce v týmu. | |
10. | Rizika v projektu. Změny v projektech a řešení krizí. | |
11. | Měření v projektu (KPI a jiné indikátory), reportování a monitoring. | |
12. | Problémy a jejich eskalace. Komunikace a metody skupinového řešení problémů. | |
13. | Pohled investora na projekt. Vznik start-upu, den ?D?. |
Literatura:
* Sustainable project management - The GPM reference guide
* Story of Stuff Project
* Chade-Meng Tan: Hledej ve svém nitru
* Frederick P. Brooks, jr.: The Mythical Man-Month
* Reinhard K. Sprenger: Das Prinzip SELBST-Verantwortung
* John Kotter, Holger Rathgeber: Our Iceberg is Melting
http://www.ipma.cz/web/files/narodni-standard-kompentenci-projektoveho-rizeni.pdf
A Guide to the Project Management Body of Knowledge
Plamínek, J.: Synergický management - vedení, spolupráce a konflikty lidí ve firmách a týmech, Praga: Argo, 2000.
Lester A. : A Guide to the Project Management Body of Knowledge. Project Management Institute, 2017. ISBN 978-16-282-5184-5.
Doležal J. a kol.: Projektový management podle IPMA. Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4275-5.
Svozilová A. : Projektový management. Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3611-2.
Wysocki R.K. : Effective Software Project Management. John Wiley & Sons, 2010. ISBN 978-0-470-44653-9.
Požadavky:
Znalost čtení kuchyňského receptu.
Ochota a chuť zjišťovat, jakým způsobem lze od vize dojít k výsledku, který má dopad.
|
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Stránka vytvořena 29. 4. 2024, semestry: Z/2023-4, Z/2019-20, L/2021-2, L/2020-1, L/2022-3, Z/2021-2, L/2019-20, Z/2022-3, Z/2020-1, L/2023-4, Z/2024-5, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška |