Hlavní stránka | Seznam oborů/specializací | Seznam všech skupin předmětů | Seznam všech předmětů | Seznam rolí                Návod

Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2  značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
NI-ADP Architektonické a návrhové vzory Rozsah kontaktní výuky: 2P+1C
Vyučující: Borský J., Křikava F., Zimolka J. Způsob zakončení: Z,ZK
Zodpovědná katedra: 18102 ECTS Kredity: 5 Semestr: Z

Anotace:
Cílem tohoto předmětu je poskytnout studentům praktickou znalost základních principů objektově orientovaného návrhu a jeho analýzy, společně s pochopením výzev, otázek a kompromisů spojených s pokročilým softwarovým návrhem. V první části předmětu si studenti zopakují a prohloubí znalosti týkající se objektově orientovaného programování a seznámí se s nejčastěji používanými návrhovými vzory, které představují nejlepší praktiky řešení typických problémů softwarového návrhu. V druhé části předmětu budou studenti seznámeni s principy návrhu a analýzy softwarové architektury zahrnující klasické architektonické vzory, komponentové systémy a některé pokročilé softwarové architektury rozsáhlých distribuovaných systémů.

Osnovy přednášek:
1. Rostoucí složitost problémů v kontextu objektově orientovaného paradigmatu, rekapitulace OOP, rekapitulace UML.
2. Charakteristiky dobrého a špatného návrhu. Základní principy objektového návrhu (DRY, KIS, SoC, YAGNI, LoD, ZOI, SOLID).
3. Klasifikace návrhových vzorů. Prezentace vzorů nutných pro implementaci semestrálního projektu.
4. Prezentace vzorů pro vytváření objektů.
5. Prezentace strukturálních vzorů.
6. Prezentace vzorů pro chování objektů.
7. Vzory pro funkcionální programování.
8. Vzory pro konkurentní programování.
9. Principy softwarových architektur a komponentových systémů. Jazyky pro popis architektur. Základní architektonické vzory.
10. Pokročilé architektonické vzory.
11. Map-Reduce a autonomní systémy.
12. Reaktivní programování a aktorový model.

Osnovy cvičení:
Práce na MVC hře
1. Analýza domény MVC hry
2. implementace MVC, herní entity
3. Observer, Abstract-Factory, Visitor
4. Strategy, State, Proxy, Memento
5. Command, Bridge, Test
6. Finalní revize kódu a odezdávání

Literatura:
1. Gamma, E. - Helm, R. - Johnson, R. - Vlissides, J. M.: Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oriented Software, Addison-Wesley, 1994, ISBN 0201633612
2. Buschmann, F. - Meunier, R. - Rohnert, H. - Sommerlad, P. - Stal, M.: Pattern-Oriented Software Architecture: A System of Patterns, Wiley, 1996, ISBN 978-0321815736
3. Bass, L. - Clements, P. - Kazman, R.: Software Architecture in Practice (3rd Edition), Addison-Wesley, 2012, ISBN 978-03218157364.
4. Martin, R. C.: Agile Software Development, Principles, Patterns, and Practices, Prentice Hall, 2002, ISBN 0135974445

Požadavky:
Předpokládá se znalost práce s operačními systémy typu Unix/Linux a MS Windows na běžné uživatelské úrovni, aktivní znalost nějakého programovacího jazyka, schopnost algoritmického popisu řešení problému a základní znalost UML.

Information about the subject and teaching materials can be found at https://courses.fit.cvut.cz/MI-ADP

Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán Obor Role Dop. semestr
NI-SP.2020 Systémové programování V 1
NI-SP.2023 Systémové programování V 1
NI-SPOL.2020 Nespecifikovaný/á obor/specializace studia - Unspecified Branch/Specialisation of Study VO 1
NI-PB.2020 Počítačová bezpečnost V 1
NI-SI.2020 Softwarové inženýrství PS 1
NI-PSS.2020 Počítačové systémy a sítě V 1
NI-WI.2020 Webové inženýrství V 1
NIE-DBE.2023 Digital Business Engineering VO 1
NI-MI.2020 Manažerská informatika V 1
NI-TI.2018 Teoretická informatika V 1
NI-TI.2023 Teoretická informatika V 1
NI-TI.2020 Teoretická informatika V 1
NI-NPVS.2020 Návrh a programování vestavných systémů V 1
NI-SPOL.2020 Nespecifikovaný/á obor/specializace studia - Unspecified Branch/Specialisation of Study VO 1
NI-ZI.2020 Znalostní inženýrství V 1


Stránka vytvořena 28. 3. 2024, semestry: Z/2022-3, L/2020-1, L/2019-20, L/2023-4, L/2022-3, Z/2023-4, Z/2019-20, Z/2021-2, Z/2020-1, L/2021-2, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška