Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2 značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
NI-EPC | Efektivní programování v C++ | Rozsah kontaktní výuky: | 2P+1C | ||
---|---|---|---|---|---|
Vyučující: | Langr D. | Způsob zakončení: | Z,ZK | ||
Zodpovědná katedra: | 18104 | ECTS Kredity: | 5 | Semestr: | Z |
Anotace:
Studenti se naučí využívat moderní rysy současných verzí jazyka C++ pro tvorbu softwaru. Důraz je kladen především na efektivitu, a to jak v podobě tvorby udržovatelných a přenositelných zdrojových kódů, tak v podobě korektních programů s nízkými nároky na paměť a procesorový čas.
Osnovy přednášek:
1. | Úvod, standardy a implementace C++ | |
2. | Pozorovatelné chování, jednotky překladu, nedefinované chování | |
3. | Objektový model C++ ? základy | |
4. | Objektový model C++ ? pokračování | |
5. | Objektový model C++ ? příklady | |
6. | Výrazy, reference, obsah objektů | |
7. | Kopírování a přesun obsahu | |
8. | Šablony ? základy | |
9. | Šablony ? variadické šablony, perfect forwarding, emplace sémantika | |
10. | Šablony ? SFINAE, koncepty a omezení, type erasure, CRTP | |
11. | Výjimky a bezpečnost, RAII | |
12. | Výkon a efektivita | |
13. | Short string optimization |
Osnovy cvičení:
Na počítačových cvičeních řeší studenti úlohy navazující na přednášky; cvičící poskytuje konzultace a rady.
Literatura:
C++ reference (cppreference.com)
C++ standards (drafty)
Stack Overflow
CppCon přednášky
C++ Core Guidelines
Požadavky:
Velmi dobré znalosti látky z předmětů BI-PA1 a BI-PA2, částečné znalosti látky z předmětů BI-SAP a BI-OSY. U BI-PA2 je rovněž doporučena znalost z "rozšiřujících materiálů".
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Stránka vytvořena 30. 6. 2025, semestry: L/2022-3, Z/2024-5, Z,L/2021-2, L/2024-5, Z/2022-3, Z,L/2023-4, Z/2025-6, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška |