Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2 značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
BI-VR1 | Virtuální realita I | Rozsah kontaktní výuky: | 2P+2C | ||
---|---|---|---|---|---|
Vyučující: | Klán P. | Způsob zakončení: | KZ | ||
Zodpovědná katedra: | 18102 | ECTS Kredity: | 4 | Semestr: | L,Z |
Anotace:
Seznámení s virtuální realitou (VR). Metaverze pro virtuální realitu. Vlastnosti virtuálního 3D prostoru. Nástroje a materiály pro práci ve virtuálním prostoru.. Principy tvoření virtuálních světů. Uvedení do pravidel tvorby, chování a komunikace avatarů. Předmět se soustřeďuje na způsoby digitálního 3D myšlení. Používá stěžejní elementy virtuální reality a vizuálního programování 3D světů. Rozvíjí informatické myšlení, empatii a sdílené sociální aktivity.
Osnovy přednášek:
1. | Skutečnost a virtuální skutečnost, pohlcení. | |
2. | Virtuální komunikace, interaktivita a sociální interakce. | |
3. | Virtuální život. | |
4. | Technické prostředky VR. | |
5. | Základy používání VR. | |
6. | Virtuální 3D světy. | |
7. | Ovládání operačního systému pro virtuální realitu. | |
8. | Tvorba v operačním systému pro virtuální realitu. | |
9. | Práce s 3D modely a 3D skenování. | |
10. | Jak na první dynamickou VR aplikaci. | |
11. | Propojení a sdílení virtuálních světů. | |
12. | Komplexní scéna ve virtuální realitě. |
Osnovy cvičení:
1. | Základy virtuální reality, úvod do předmětu. | |
2. | Stěžejní technologie virtuální reality. | |
3. | Principy tvorby ve virtuální realitě. | |
4. | Přehled a používání software pro virtuální realitu. | |
5. | První příklady tvorby ve virtuálním světě. | |
6. | Praktická tvorba 3D světů. | |
7. | Tvorba komplexnějších 3D světů. | |
8. | Virtuální hub. | |
9. | Přenos 3D modelů do 3D světů. | |
10. | Příklady dynamických 3D světů. | |
11. | Sociální interakce 3D světů. | |
12. | Zadání a příprava samostatné zápočtové práce. |
Literatura:
1. | Klán, P. a T. Mariančík (2019). Jak stavět virtuální světy v metaverzu NeoS. Solirax Ltd London. | |
2. | Greengard, S. (2019). Virtual Reality. MIT Press. |
Požadavky:
Předmět nevyžaduje žádné odborné znalosti kromě základů aritmetiky a geometrie.
|
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Stránka vytvořena 26. 4. 2024, semestry: Z/2021-2, L/2019-20, Z/2022-3, Z/2023-4, L/2021-2, Z,L/2020-1, L/2022-3, L/2023-4, Z/2024-5, Z/2019-20, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška |