Hlavní stránka | Seznam oborů/specializací | Seznam všech skupin předmětů | Seznam všech předmětů | Seznam rolí                Návod

Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2  značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
BE0B16FI1 Philosophy 1 Rozsah kontaktní výuky: 2P+2S
Vyučující: Zamarovský P. Způsob zakončení: KZ
Zodpovědná katedra: 13116 ECTS Kredity: 4 Semestr: Z,L

Anotace:
Probírají se postavy a myšlenky antické filozofie a vědy. Na historickém pozadí se otevírají i aktuální problémy dneška. Jde zejména o otázky související s rozvojem dnešní fyziky, matematiky a přírodovědy, dále s rozvojem a společenskými aspekty techniky a otázek ekonomiky, etiky a politiky.

Osnovy přednášek:
1. Základní pojmy, porovnání mýtického, filozofického a vědeckého přístupu
2. Thalés a mílétská škola, otázka hledání prapodstaty (arché). Pojetí duše
3. Pýthagoras a pýthagorejci
4. Hérakleitos z Efezu, dynamický obraz světa, srovnání s východní filozofií
5. Elejská škola, otázky metodiky poznání, problémy negativních pojmů
6. Anaxagorás, Empedoklés, pojímání hmoty
7. Atomismus, absolutní determinismus a svoboda, problémy materialismu
8. Sofisté a sofistika, krize poznání, člověk měřítkem, ateismus
9. Sókratés, život, vztah k sofistice, dialogická metoda, sókratovský morální paradox
10. Megarská filosofie (paradox Lháe), kynikové, kyrenaikové
11. Platón, svět idejí, podobenství o jeskyni, demokracie, filosofie matematiky
12. Aristotelés, aristotelismus a scholastika, Tomáš Akvinský a tomismus.
13. Epikureismus a stoicismus, pyrrhonismus, alexandrijská škola
14. Křesťanství a filozofie, sv. Augustin, Boethius (sv. Severin)

Osnovy cvičení:
1. Pojem filozofie. Příklady mýtů.
2. Otázka hledání prapodstaty dříve a dnes, hylozoismus a redukcionismus. Pojetí duše.
3. Pythagorás, charakter jeho školy, dnešní pozůstatky pythagoreismu (reinkarnace, numerologie .).
4. Hérakleita z Dresu, příklady interpretace.
5. Elejská škola, otázky metodiky poznání (problémy s pojetím vakua).
6. Pojímání hmoty za antiky a dnes.
7. Atomismus a přírodní věda. Problém determinismu.
8. Krize poznání, sofisté. Člověk meřítkem všeho? Příklady.
9. Sókratův vztah k sofistice, význam dialogické metody.
10. Paradox Lháře a jeho novodobé obměny, Grelichův paradox, Russelův paradox.
11. Svět idejí a dnešní věda. Význam podobenství o jeskyni.
12. Aristotelská logika a fyzika.
13. Zajímavé momenty epikureismu a stoicismu. Eukleidovy Základy dnes.
14. Pyrrhonismus (skepticismus), dnešní skepticismus.

Literatura:
1. Zamarovský P. Příběh antické filosofie, nakl. VUT, Praha 2005
2. Zamarovský P. The Historical Roots of Philosophy, Praha: CVUT. 2007
3. Kratochvíl Z. Mýtus, filosofie, věda, Hrnčířství a nakl. Juza, Praha 1993
4. Tretera I. Nástin dějin evropského myšlení, COWI, Praha 1996
5. Bondy E., Poznámky k dějinám filosofie III. Antická filosofie, Vokno, Praha 1994

Požadavky:
Posluchači absolvují během semestru tři testy a vypracují prezentaci na dohodnuté téma.

Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán Obor Role Dop. semestr
BIE-TI.2015_ORIGINAL Computer Science (Bachelor, in English) VH 6
BIE-TI.2015 Computer Science (Bachelor, in English) VH 6
BIE-WSI-SI.2015 Software Engineering (Bachelor, in English) VH 6
BIE-BIT.2015 Computer Security and Information technology (Bachelor, in English) VH 6


Stránka vytvořena 3. 5. 2024, semestry: Z,L/2023-4, L/2021-2, Z/2024-5, L/2020-1, Z/2021-2, Z,L/2022-3, Z/2020-1, Z,L/2019-20, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška