Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2 značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
BE0B16FI1 | Philosophy 1 | Rozsah kontaktní výuky: | 2P+2S | ||
---|---|---|---|---|---|
Vyučující: | Zamarovský P. | Způsob zakončení: | KZ | ||
Zodpovědná katedra: | 13116 | ECTS Kredity: | 4 | Semestr: | Z,L |
Anotace:
Probírají se postavy a myšlenky antické filozofie a vědy. Na historickém pozadí se otevírají i aktuální problémy dneška. Jde zejména o otázky související s rozvojem dnešní fyziky, matematiky a přírodovědy, dále s rozvojem a společenskými aspekty techniky a otázek ekonomiky, etiky a politiky.
Osnovy přednášek:
1. | Základní pojmy, porovnání mýtického, filozofického a vědeckého přístupu | |
2. | Thalés a mílétská škola, otázka hledání prapodstaty (arché). Pojetí duše | |
3. | Pýthagoras a pýthagorejci | |
4. | Hérakleitos z Efezu, dynamický obraz světa, srovnání s východní filozofií | |
5. | Elejská škola, otázky metodiky poznání, problémy negativních pojmů | |
6. | Anaxagorás, Empedoklés, pojímání hmoty | |
7. | Atomismus, absolutní determinismus a svoboda, problémy materialismu | |
8. | Sofisté a sofistika, krize poznání, člověk měřítkem, ateismus | |
9. | Sókratés, život, vztah k sofistice, dialogická metoda, sókratovský morální paradox | |
10. | Megarská filosofie (paradox Lháe), kynikové, kyrenaikové | |
11. | Platón, svět idejí, podobenství o jeskyni, demokracie, filosofie matematiky | |
12. | Aristotelés, aristotelismus a scholastika, Tomáš Akvinský a tomismus. | |
13. | Epikureismus a stoicismus, pyrrhonismus, alexandrijská škola | |
14. | Křesťanství a filozofie, sv. Augustin, Boethius (sv. Severin) |
Osnovy cvičení:
1. | Pojem filozofie. Příklady mýtů. | |
2. | Otázka hledání prapodstaty dříve a dnes, hylozoismus a redukcionismus. Pojetí duše. | |
3. | Pythagorás, charakter jeho školy, dnešní pozůstatky pythagoreismu (reinkarnace, numerologie .). | |
4. | Hérakleita z Dresu, příklady interpretace. | |
5. | Elejská škola, otázky metodiky poznání (problémy s pojetím vakua). | |
6. | Pojímání hmoty za antiky a dnes. | |
7. | Atomismus a přírodní věda. Problém determinismu. | |
8. | Krize poznání, sofisté. Člověk meřítkem všeho? Příklady. | |
9. | Sókratův vztah k sofistice, význam dialogické metody. | |
10. | Paradox Lháře a jeho novodobé obměny, Grelichův paradox, Russelův paradox. | |
11. | Svět idejí a dnešní věda. Význam podobenství o jeskyni. | |
12. | Aristotelská logika a fyzika. | |
13. | Zajímavé momenty epikureismu a stoicismu. Eukleidovy Základy dnes. | |
14. | Pyrrhonismus (skepticismus), dnešní skepticismus. |
Literatura:
1. | Zamarovský P. Příběh antické filosofie, nakl. VUT, Praha 2005 | |
2. | Zamarovský P. The Historical Roots of Philosophy, Praha: CVUT. 2007 | |
3. | Kratochvíl Z. Mýtus, filosofie, věda, Hrnčířství a nakl. Juza, Praha 1993 | |
4. | Tretera I. Nástin dějin evropského myšlení, COWI, Praha 1996 | |
5. | Bondy E., Poznámky k dějinám filosofie III. Antická filosofie, Vokno, Praha 1994 |
Požadavky:
Posluchači absolvují během semestru tři testy a vypracují prezentaci na dohodnuté téma.
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Stránka vytvořena 3. 5. 2024, semestry: Z,L/2023-4, L/2021-2, Z/2024-5, L/2020-1, Z/2021-2, Z,L/2022-3, Z/2020-1, Z,L/2019-20, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška |