Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2 značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
BI-CS1 | Programování v C# | Rozsah kontaktní výuky: | 3C | ||
---|---|---|---|---|---|
Vyučující: | Způsob zakončení: | KZ | |||
Zodpovědná katedra: | 18102 | ECTS Kredity: | 4 | Semestr: | L,Z |
Anotace:
Student se seznámí s principy, na kterých je založena platforma .NET a s požadavky na vytváření programů pro tuto platformu. Poté se učí programovací jazyk C#. Zde jsou vyloženy základní konstrukce jazyka - typy a definice proměnných, operátory, pole, cykly, definice a volání funkcí. Značná pozornost je věnována implementaci objektového programování v C# - definice a instancování tříd, konstruktory, metody, vlastnosti, statické členy a Garbage Collector. Dále se posluchači seznámí s dědičností a polymorfizmem v C#. Naučí se též pracovat s kolekcemi, delegáty a generikami a práci s komponentami. Důležitou součást představuje i ladění a zpracování výjimek. V neposlední řadě se student naučí základům práce se soubory i zpracováním vstupů z myši a klávesnice. Konečně se zde zabýváme i novějšími partiemi programování na této platformě a to nullable typy, autoimplemented vlastnostmi (property), anonymními a lambda funkcemi (výrazy), enumerovatenými typy, functory, anonymními typy, typem var, extension metodami, partial metodami a stručně se dotkneme i expression trees.
Upozornění: Výuka předmětu je organizována tak, aby poskytla základ pro programování v jazyce C# na platformě .NET. Rozhodně tedy není určena těm, kteří již nějakou na .NETu pracují a chtěli by se seznámit pouze s některými specialitami a nástavbami.
Osnovy přednášek:
1. | Úvod: Základna pro aplikace - .NET Framework, |
2. | Vývojové prostředí Visual Studio: seznámení, základní controls (TextBox, Label, Button a další), úpravy kódu a formátování, tvorba jednoduchého programu | |
3. | Základy WPF (Windows Presentation Foundation) | |
4. | Formát programu, datové typy, proměnné a konstanty, referenční a hodnotové typy, pole, kolekce, struktury, výrazy a operátory, řídící, přiřazovací a další příkazy jazyka, funkce - definice a volání | |
5. | Tvorba objektů: objektové programování - základní informace, Encapsulation, Methods, Fields, Properties, definice tříd, overloading, property procedury, vytváření instancí (objektů), statické vlastnosti, metody, konstruktory a třídy | |
6. | Inicializace a rušení objektů: konstruktory tříd, Garbage Collector - správa paměti | |
7. | Odvozování objektů: Inheritance (dědičnost), definice a používání interface, abstraktní třídy a metody | |
8. | Přetěžování operátorů | |
9. | Polymorfismus: principy a využití, virtual, override | |
10. | Nadstavbové možnosti objektového programování: |
11. | Delegáty a událostní programování: delegáty - "bezpečné pointery" (single/multicast), definování událostí (eventů), používání eventů | |
12. | Ladění (debugging): ladící prostředky C# a jejich používání | |
13. | Zpracování Run-Time Errors (Exceptions): strukturované zpracování výjimek, Exception Class, příkazy Try, Catch a Finally | |
14. | Základy práce se soubory: třída Stream, typy souborů, operace se soubory, operace s adresáři | |
15. | Zpracování vstupů (klávesnice, myš) a validace | |
16. | Security - hlavní možnosti v .NET | |
17. | Paralelní programování v .NET frameworku (základy) | |
18. | Základy serializace | |
19. | Další: vybrané třídy; základy instalace programů |
Osnovy cvičení:
Literatura:
Hlavní studijní materiál představují programy, vytvářené v průběhu semestru. Je však možné použít i následující literaturu (i když jde o poněkud příliš rozsáhlé publikace):
Christian, N. a kolektiv "C# 2008 programujeme profesionálně". Nakladatelství Computer Press, 2009. ISBN: 978-80-251-2401-7
MacDonald, M., Freeman A., Szpuszta, M. "ASP.NET 4.0 a C# 2010". Nakladatelství Zoner Press, 2011, ISBN: 978-80-7413-131-8
Sharp J. "Visual C# 2010". Nakladatelství Computer Press, 20121, ISBN: 978-80-251-3147-3
Požadavky:
Předpokládá se schopnost algoritmizace a jistá praxe s vytvářením alespoň menších programů. Samozřejmě se předpokláda i schopnost zacházet s počítačem, vybaveným operačním systémem Windows (alespoň na uživatelské úrovni). Výhodou (i když nikoli nezbytným předpokladem) je znalost principů objektového programování.
|
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Stránka vytvořena 26. 4. 2024, semestry: Z/2021-2, L/2019-20, Z/2022-3, Z/2023-4, L/2021-2, Z,L/2020-1, L/2022-3, L/2023-4, Z/2024-5, Z/2019-20, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška |