Main page | Study Branches/Specializations | Groups of Courses | All Courses | Roles                Instructions

A course is the basic teaching unit, it's design as a medium for a student to acquire comprehensive knowledge and skills indispensable in the given field. A course guarantor is responsible for the factual content of the course.
For each course, there is a department responsible for the course organisation. A person responsible for timetabling for a given department sets a time schedule of teaching and for each class, s/he assigns an instructor and/or an examiner.
Expected time consumption of the course is expressed by a course attribute extent of teaching. For example, extent = 2 +2 indicates two teaching hours of lectures and two teaching hours of seminar (lab) per week.
At the end of each semester, the course instructor has to evaluate the extent to which a student has acquired the expected knowledge and skills. The type of this evaluation is indicated by the attribute completion. So, a course can be completed by just an assessment ('pouze zápočet'), by a graded assessment ('klasifikovaný zápočet'), or by just an examination ('pouze zkouška') or by an assessment and examination ('zápočet a zkouška') .
The difficulty of a given course is evaluated by the amount of ECTS credits.
The course is in session (cf. teaching is going on) during a semester. Each course is offered either in the winter ('zimní') or summer ('letní') semester of an academic year. Exceptionally, a course might be offered in both semesters.
The subject matter of a course is described in various texts.

BI-PYT Python Programming Extent of teaching: 2P+2C
Instructor: Completion: Z,ZK
Department: 18102 Credits: 4 Semester: L

Annotation:
The course is taught in Czech.

Lecture syllabus:
1. Úvod do možností jazyka. Operátory a logické výrazy. Základní dělení typů na proměnné a neproměnné.
2. Základní neproměnné typy: řetězce, čísla (celá, reálná, komplexní, zlomky).
3. Uživatelský vstup. Podmíněné příkazy a cykly: if, for, while, break.
4. Sekvenční typy: řetězce, seznamy, n-tice -- operace, metody, průchod smyčkou.
5. Mapovací typy: slovníky, množiny -- operace, metody, průchod smyčkou.
6. Binární data. Práce se soubory. Načítání dat z netu.
7. Funkce: argumenty (poziční a pojmenované), viditelnost proměnných, uzávěry, "lambda"-funkce, funkce jako "first class citizens".
8. Základní principy OOP v jazyce Python: třídy a jejich instance, dědičnost, introspekce, zvláštnosti OOP v Pythonu.
9. Chyby a výjimky: detekce a ošetření, vyvolávání, aserce, hierarchie standardních výjimek. Unit-testy: TDD = vývoj řízený testy, zavedení, použití, přípravné a "čistící" metody, zástupné objekty.
10. Pokročilé vlastnosti funkcí a tříd: dekorátory, generátory, funkcionální prvky, iterátory, magické metody a jejich aplikace (třídění, přetěžování operátorů).
11. Souborový systém. Interakce s prostředím.
12. Serializace datových struktur. Regexpy.
13. Moduly, standardní knihovna. Bajtkód interpretru CPython.

Seminar syllabus:
1. Organizační pokyny, úvod do jazyka Python
2. Číselné typy, řetězce. Seznámení se s Mercurialem.
3. Uživatelský vstup. Podmíněné příkazy a cykly.
4. Seznamy a n-tice.
5. Slovníky a množiny.
6. Binární data. Práce se soubory. Načítání dat z netu.
7. Funkce. Formát NetPBM.
8. Třídy. Formát PNG.
9. Výjimky. Unit-testy.
10. Dekorátory, generátory, iterátory, magické metody.
11. Souborový systém. Interakce s prostředím.
12. Serializace datových struktur. Regexpy.
13. Moduly, standardní knihovna.

Literature:
Pilgrim, Mark: Dive Into Python 3. Apress, 2009. ISBN 978-1430224150 Necaise, Rance D.: Data Structures and Algorithms Using Python. John Wiley & Sons, Inc, 2011. ISBN 978-0470618295

Requirements:
Předpokládá se znalost základů programování a algoritmizace na úrovni předmětu BI-PA1. Podrobné požadavky jsou uvedeny na stránce:https://edux.fit.cvut.cz/courses/BI-PYT.

Informace o předmětu a výukové materiály naleznete na https://courses.fit.cvut.cz/BI-PYT/
Na cvičení budou studenti potřebovat vlastní notebook (alespoň jedno cvičení v počítačové učebně zajištěno).
Na tento předmět navazuje v magisterském studiu předmět Pokročilý Python.

The course is also part of the following Study plans:
Study Plan Study Branch/Specialization Role Recommended semester
BI-BIT.2015 Computer Security and Information technology V 4
BI-WSI-PG.2015 Web and Software Engineering PZ 3
BI-WSI-SI.2015 Web and Software Engineering V 3
BI-ISM.2015 Information Systems and Management V 3
BI-WSI-WI.2015 Web and Software Engineering V 3
BI-PI.2015 Computer engineering V 3
BI-TI.2015 Computer Science V 3
BI-SPOL.2015 Unspecified Branch/Specialisation of Study VO 3
BI-BIT.2015 Computer Security and Information technology V 3
BI-ZI.2018 Knowledge Engineering V 3


Page updated 24. 4. 2024, semester: Z/2020-1, Z/2019-20, Z/2023-4, Z/2021-2, L/2022-3, Z/2024-5, L/2019-20, Z/2022-3, L/2020-1, L/2021-2, L/2023-4, Send comments to the content presented here to Administrator of study plans Design and implementation: J. Novák, I. Halaška