Hlavní stránka | Seznam oborů/specializací | Seznam všech skupin předmětů | Seznam všech předmětů | Seznam rolí                Návod

Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2  značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
BI-VR1 Virtuální realita I Rozsah kontaktní výuky: 2P+2C
Vyučující: Klán P. Způsob zakončení: KZ
Zodpovědná katedra: 18102 ECTS Kredity: 4 Semestr: L,Z

Anotace:
Seznámení s virtuální realitou (VR). Metaverze pro virtuální realitu. Vlastnosti virtuálního 3D prostoru. Nástroje a materiály pro práci ve virtuálním prostoru.. Principy tvoření virtuálních světů. Uvedení do pravidel tvorby, chování a komunikace avatarů. Předmět se soustřeďuje na způsoby digitálního 3D myšlení. Používá stěžejní elementy virtuální reality a vizuálního programování 3D světů. Rozvíjí informatické myšlení, empatii a sdílené sociální aktivity.

Osnovy přednášek:
1. Skutečnost a virtuální skutečnost, pohlcení.
2. Virtuální komunikace, interaktivita a sociální interakce.
3. Virtuální život.
4. Technické prostředky VR.
5. Základy používání VR.
6. Virtuální 3D světy.
7. Ovládání operačního systému pro virtuální realitu.
8. Tvorba v operačním systému pro virtuální realitu.
9. Práce s 3D modely a 3D skenování.
10. Jak na první dynamickou VR aplikaci.
11. Propojení a sdílení virtuálních světů.
12. Komplexní scéna ve virtuální realitě.

Osnovy cvičení:
1. Základy virtuální reality, úvod do předmětu.
2. Stěžejní technologie virtuální reality.
3. Principy tvorby ve virtuální realitě.
4. Přehled a používání software pro virtuální realitu.
5. První příklady tvorby ve virtuálním světě.
6. Praktická tvorba 3D světů.
7. Tvorba komplexnějších 3D světů.
8. Virtuální hub.
9. Přenos 3D modelů do 3D světů.
10. Příklady dynamických 3D světů.
11. Sociální interakce 3D světů.
12. Zadání a příprava samostatné zápočtové práce.

Literatura:
1. Klán, P. a T. Mariančík (2019). Jak stavět virtuální světy v metaverzu NeoS. Solirax Ltd London.
2. Greengard, S. (2019). Virtual Reality. MIT Press.

Požadavky:
Předmět nevyžaduje žádné odborné znalosti kromě základů aritmetiky a geometrie.

Informace o předmětu a výukové materiály naleznete na https://moodle-vyuka.cvut.cz/course/view.php?id=7720/
Na tento předmět navazuje v magisterském studiu předmět Pokročilá virtuální realita.

Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán Obor Role Dop. semestr
BI-SPOL.2015 Nespecifikovaný/á obor/specializace studia - Unspecified Branch/Specialisation of Study V Není
BI-WSI-PG.2015 Webové a softwarové inženýrství V Není
BI-WSI-WI.2015 Webové a softwarové inženýrství V Není
BI-WSI-SI.2015 Webové a softwarové inženýrství V Není
BI-ISM.2015 Informační systémy a management V Není
BI-ZI.2018 Znalostní inženýrství V Není
BI-PI.2015 Počítačové inženýrství V Není
BI-TI.2015 Teoretická informatika V Není
BI-BIT.2015 Bezpečnost a informační technologie V Není
BI-SPOL.21 Nespecifikovaný/á obor/specializace studia - Unspecified Branch/Specialisation of Study V Není
BI-PI.21 Počítačové inženýrství 2021 V Není
BI-PG.21 Počítačová grafika 2021 V Není
BI-MI.21 Manažerská informatika 2021 V Není
BI-IB.21 Informační bezpečnost 2021 V Není
BI-PS.21 Počítačové sítě a Internet 2021 V Není
BI-PV.21 Počítačové systémy a virtualizace 2021 V Není
BI-SI.21 Softwarové inženýrství 2021 V Není
BI-TI.21 Teoretická informatika 2021 V Není
BI-UI.21 Umělá inteligence 2021 V Není
BI-WI.21 Webové inženýrství 2021 V Není


Stránka vytvořena 28. 3. 2024, semestry: Z/2022-3, L/2020-1, L/2019-20, L/2023-4, L/2022-3, Z/2023-4, Z/2019-20, Z/2021-2, Z/2020-1, L/2021-2, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška