Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2 značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
BI-PPA | Programovací paradigmata | Rozsah kontaktní výuky: | 2P+2R | ||
---|---|---|---|---|---|
Vyučující: | Způsob zakončení: | Z,ZK | |||
Zodpovědná katedra: | 18101 | ECTS Kredity: | 5 | Semestr: | Z |
Anotace:
Předmět se zabývá základními paradigmaty vyšších programovacích jazyků, včetně jejich základních exekučních modelů, benefitů a omezení jednotlivých přístupů. Podrobněji je probíráno funkcionální paradigma a aplikace jeho základních principů. Logické programování je představeno jako další způsob deklarativního programování. Probírané principy jsou demonstrovány na lambda kalkulu a programovacích jazycích Lisp (Racket) a Prolog. Dále je ilustrováno využití principů na moderních rozšířených programovacích jazycích, jako jsou C++ a Java.
Osnovy přednášek:
1. | Vyšší programovací jazyky a jejich základní paradigmata. | |
2. | Základní běhové prostředí pro vykonávání programů. | |
3. | Funkcionální programování: Lambda kalkul. | |
4. | Neformální úvod do LISPu, od lambda kalkulu k LISPu. | |
5. | Rekurze, funkce vyšších řádů a jejich kompozice. | |
6. | Makra. | |
7. | Funkcionální programování v moderních programovacích jazycích. | |
8. | [2] Efektivní interpretace funkcionálních jazyků: SECD virtuální stroj. | |
10. | Logické programování: Prolog - úvod. | |
11. | Unifikace, operátor řezu. | |
12. | [2] Složitější příklady, grafové algoritmy v Prologu. |
Osnovy cvičení:
1. | Lambda kalkulus I 2. Lambda kalkulus II | |
3. | Lambda kalkulus III | |
4. | Lisp I 5. Lisp II | |
6. | Lisp III | |
7. | Prolog I 8. Prolog II |
Literatura:
1. | Lee K. D. : Foundations of Programming Languages. Springer, 2014. ISBN 978-3-319-13314-0. | |
2. | Hoyte D. : Let Over Lambda. lulu.com, 2008. ISBN 978-1435712751. | |
3. | Brammer M. : Logic Programming with Prolog (2nd Edition). Springer, 2013. ISBN 978-1-4471-5487-7. | |
4. | Weitz E. : Common Lisp Recipes: A Problem-Solution Approach. Apress, 2016. ISBN 978-1-4842-1177-9. |
Požadavky:
Základní znalosti imperativního programování a OOP (C a C++)
|
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Stránka vytvořena 18. 4. 2024, semestry: Z/2021-2, Z/2023-4, L/2019-20, Z/2020-1, L/2021-2, Z/2024-5, Z/2019-20, L/2020-1, L/2023-4, Z,L/2022-3, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška |