Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2 značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
FI-MPL | Manažerská psychologie | Rozsah kontaktní výuky: | 2+0 | ||
---|---|---|---|---|---|
Vyučující: | Způsob zakončení: | ZK | |||
Zodpovědná katedra: | 18102 | ECTS Kredity: | 2 | Semestr: | Z,L |
Anotace:
Studenti se seznámí se základními psychologickými východisky pro manažerskou praxi a personální řízení. Pochopí základy kognitivního a behaviorálního přístupu, důležitost osobnosti manažera, jeho vnitřních postojů, chování, interakce a komunikace. Seznámí se s teoriemi osobnosti, inteligence, motivace, kognitivními a afektivními procesy. Vybrané techniky si procvičí při praktických cvičeních. Vědomosti získané v rámci předmětu lze uplatnit v budoucím zaměstnání i v běžném životě.
Podkladem kurzu je psychologie jako moderní věda, nikoli jako soubor povrchních klišé a pseudo-vědeckých závěrů, kterými je oblast personální a manažerské psychologie tradičně silně zaplevelena.
Od B201 nabízena ekvivalentní alternativa NI-MPL.
Osnovy přednášek:
1. | Úvod k předmětu. | |
2. | Psychologie v systému věd | |
3. | Základy neurobiologie | |
4. | Industriální psychologie | |
5. | Psychologický výzkum | |
6. | Kognitivní funkce | |
7. | Afektivní procesy | |
8. | Osobnost | |
9. | Motivace | |
10. | Sociální percepce | |
11. | Produktivní a kontraproduktivní fenomény | |
12. | Psychologie rozhodování | |
13. | Aplikovaná psychopatologie | |
14. | Závěrečné opakování, modelové testové otázky. Prostor pro dotazy k tématům. |
Osnovy cvičení:
Literatura:
prezentace elektronicky jsou na Moodle
https://moodle.fel.cvut.cz/course/view.php?id=2881#section-0
BEDRNOVÁ, E., JAROŠOVÁ, E., NOVÝ, I. a kol.: Manažerská psychologie a sociologie. Praha, Management Press 2012
MIKULÁŠTÍK, M.: Manažerská psychologie. Zlín, UTB 2003
BLANCHARD, K., JOHNSON, S.: Minutový manažer. Praha, Pragma 2002
PINK, D.: Pohon. Praha, Anaq 2011
SCHULTZ VON THUN, F.: Jak spolu komunikujeme. Praha, Grada Publishing 2005
PRAŠKO, J., PRAŠKOVÁ, H.: Asertivitou proti stresu. Praha, Grada publishing 2007
PROVAZNÍK, V., Psychologie pro ekonomy a manažery. Praha 2002.
ŠTIKAŘ, J., RYMEŠ, M., RIEGEL. K., HOSKOVEC, J., Psychologie ve světě práce. Karolinum, Praha 2003
ARNOLD, J., RANDALL, R. (ed.), Work Psychology. New York 2010
VYBÍRAL, Z., Psychologie komunikace. Praha 2009
COVEY, R. S., Sedm návyků vůdčích osobností. Praha 2014
Požadavky:
Atestace probíhá formou závěrečného písemného testu, kterým jsou ověřeny znalosti získané studiem předmětu. Závěrečný písemný test je povinný pro všechny posluchače kurzu. Klasifikace se provádí podle celkového počtu získaných bodů v souladu se studijním řádem. K absolvování předmětu je nutno kumulovat minimálně 50 procentních bodů.
Závěrečný test: až 70 bodů (jedná se o test, který byl zmíněn výše). Test pokrývá veškerou přednesenou látku za celý semestr. V případě individuální žádosti a na základě rozhodnutí vyučujícího může být test doplněn / nahrazen ústní zkouškou.
Paper: až 30 bodů. Paper v rozsahu cca 5 stran textu musí obsahovat dosud publikovaná teoretická východiska, vlastní zkušenost a postoj studenta k danému tématu a akademicky validní seznam zdrojů. Téma student zvolí přiměřeně studované látce, nebo požádá pedagoga o zadání, či korekci tématu. Paper je nepovinnou studijní aktivitou. Paper je nutno odevzdat nejpozději ve 13. týdnu studia na přednášce či semináři.
|
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Stránka vytvořena 19. 4. 2024, semestry: Z/2021-2, Z/2023-4, Z/2022-3, Z/2019-20, Z/2024-5, L/2021-2, L/2020-1, L/2022-3, L/2023-4, Z/2020-1, L/2019-20, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška |