Hlavní stránka | Seznam oborů/specializací | Seznam všech skupin předmětů | Seznam všech předmětů | Seznam rolí                Návod

Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2  značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
MI-DZO Digitální zpracování obrazu Rozsah kontaktní výuky: 2P+1C
Vyučující: Způsob zakončení: Z,ZK
Zodpovědná katedra: 18102 ECTS Kredity: 4 Semestr: L

Anotace:
Předmět srozumitelným způsobem prezentuje řadu moderních metod interaktivní editace digitálního obrazu a videa. Důraz je kladen především na algoritmy, které vynikají jednoduchostí implementace, ale zároveň mají zajímavý teoretický základ. Umožňuje tak skrze vizuálně atraktivní aplikace proniknout k hlubším teoretickým základům a ty následně aplikovat k řešení podobných problémů v praxi i mimo oblast zpracování obrazu. Budou probrány algoritmy řešící následující praktické úlohy: editace obrazu respektující hrany, komprese vysokého dynamického rozsahu intenzit, zaostření obrazu ve frekvenční oblasti, interaktivní mapování tónů, abstrakce, tvorba hybridních obrazů, editace v gradientní oblasti, bezešvá fúze, digitální fotomontáž, klonování, konverze barevného obrazu na šedotónový, zvýraznění kontextu, interaktivní deformace obrazu zajišťující lokální tuhost, N-bodová registrace obrazu, syntéza textur, interaktivní segmentace, kolorizace černobílých snímků a vybarvování ručních kreseb.

Osnovy přednášek:
1. Monadické operace
2. Fourierova transformace
3. Konvoluce
4. Lineární filtrace
5. Nelineární filtrace
6. Editace obrazu
7. Deformace obrazu
8. Registrace obrazu 1
9. Registrace obrazu 2
10. Registrace obrazu 3
11. Segmentace obrazu 1
12. Segmentace obrazu 2
13. Rezerva

Osnovy cvičení:
1. Monadické operace
2. Fourierova transformace
3. Konvoluce
4. Nelineární filtrace
5. Editace obrazu
6. Segmentace obrazu

Literatura:
[1] He J., Kim C.-S., Kuo C.-C. J.: Interactive Segmentation Techniques: Algorithms and Performance Evaluation, Springer, 2014.
[2] Radke R. J.: Computer Vision for Visual Effects, Cambridge University Press, 2012.
[3] Goshtasby A. A.: Image Registration: Principles, Tools and Methods, Springer, 2012.
[4] Paris S., Kornprobst P., Tumblin J., Durand F.: Bilateral Filtering: Theory and Applications, Now Publishers, 2009.
[5] Gonzalez R. C., Woods R. E.: Digital Image Processing (3rd Edition), Prentice Hall, 2008.
[6] Šonka M., Hlaváč V., Boyle R.: Image Processing, Analysis and Machine vision (3rd Edition), Thomson Learning, 2007.
[7] Pratt W.: Digital Image Processing (3rd Edition), John Wiley, 2004.

Požadavky:
Lineární algebra (BI-LIN) Základy matematické analýzy (BI-ZMA) Pravděpodobnost a statistika (BI-PST) Programování a algoritmizace 2 (BI-PA2) Grafové algoritmy a základy teorie složitosti (BI-GRA)

Informace o předmětu a výukové materiály naleznete na https://moodle-vyuka.cvut.cz/course/view.php?id=2233
\
Tento předmět obsahově navazuje na bakalářský předmět Počítačová grafika. //

Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán Obor Role Dop. semestr
MI-ZI.2016 Znalostní inženýrství V 2
MI-ZI.2018 Znalostní inženýrství V 2
MI-SP-TI.2016 Systémové programování V 2
MI-SP-SP.2016 Systémové programování V 2
MI-SPOL.2016 Nespecifikovaný/á obor/specializace studia - Unspecified Branch/Specialisation of Study V 2
MI-WSI-WI.2016 Webové a softwarové inženýrství V 2
MI-WSI-SI.2016 Webové a softwarové inženýrství V 2
MI-WSI-ISM.2016 Webové a softwarové inženýrství V 2
MI-NPVS.2016 Návrh a programování vestavných systémů V 2
MI-PSS.2016 Počítačové systémy a sítě V 2
MI-PB.2016 Počítačová bezpečnost V 2
NI-TI.2018 Teoretická informatika V 2
MI-WSI-ISM.2016 Webové a softwarové inženýrství V 2


Stránka vytvořena 29. 3. 2024, semestry: Z/2020-1, L/2023-4, Z/2022-3, Z,L/2021-2, Z/2023-4, L/2019-20, L/2022-3, Z/2019-20, L/2020-1, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška