Hlavní stránka | Seznam oborů/specializací | Seznam všech skupin předmětů | Seznam všech předmětů | Seznam rolí                Návod

Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2  značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
BI-MGA Multimediální a grafické aplikace Rozsah kontaktní výuky: 2P+2C
Vyučující: Způsob zakončení: Z,ZK
Zodpovědná katedra: 18102 ECTS Kredity: 5 Semestr: Z

Anotace:
Studenti se prakticky seznámí s multimediálními technologiemi a aplikacemi pro 2D/3D grafiku, bitmapovou i vektorovou. Seznámí se se současnými nástroji pro práci s obrazem, videem, 3D grafikou a animací. Naučí se základní techniky tvorby a úpravy v počítačové grafice, grafické formáty a komprimační technologie. Naučí se používat multimediální přenosové a reprezentační soustavy, včetně zpracování multimédií v reálném čase. Pochopí princip činnosti a využití grafických karet. Získají řadu praktických dovedností, jako je vektorizování rastrových obrázků, retuš fotografií či tvorba 3D modelů.

Osnovy přednášek:
1. Základy multimediálních technologií.
2. 2D bitmapová a vektorová grafika.
3. Vnímání barvy a barevné prostory pro počítačovou grafiku.
4. Přenosové soustavy obrazového signálu pro TV a projekci.
5. Technologie komprimace obrazu pro archivaci a přenos.
6. Obrazové bitmapové formáty.
7. Princip ukládání a přenosu videa a jeho formáty.
8. Principy promítání ve 3D, reprezentace objektů, kamera.
9. Techniky 3D modelování - základní principy a taxonometrie nástrojů.
10. Real-time 3D grafika, úroveň detailu (LoD modely).
11. [2] Architektury a aplikace grafických karet (GPU).
13. Snímání pohybu pro počítačovou grafiku.

Osnovy cvičení:
1. Organizace cvičení, zadání semestrální práce, způsob hodnocení.
2. [3] Práce s 2D bitmapovým editorem.
3. [2] Práce s 2D vektorovým editorem.
4. [4] Práce s 3D editorem.
5. Práce s DTP programem.
6. Systém TeX.
7. Konzultace k semestrální úloze.
8. Zápočet.

Literatura:
1. Foley D. J. et al. : Computer Graphics: Principles and Practice in C. Addison-Wesley, 2013. ISBN 978-0201848403.

Požadavky:
Vstupním požadavkem je uživatelská znalost operačního systému Linux nebo Windows, znalost tvorby statických webových stránek. Podrobné požadavky jsou uvedeny na stránce: https://edux.fit.cvut.cz/courses/BI-MGA

Informace o předmětu a výukové materiály naleznete na https://courses.fit.cvut.cz/BI-MGA/

Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán Obor Role Dop. semestr
BI-PI.2015 Počítačové inženýrství V 3
BI-WSI-PG.2015 Webové a softwarové inženýrství PZ 3
BI-ZI.2018 Znalostní inženýrství V 3
BI-TI.2015 Teoretická informatika V 3
BI-WSI-WI.2015 Webové a softwarové inženýrství V 3
BI-BIT.2015 Bezpečnost a informační technologie V 3
BI-WSI-SI.2015 Webové a softwarové inženýrství V 3
BI-ISM.2015 Informační systémy a management V 3
BI-SPOL.2015 Nespecifikovaný/á obor/specializace studia - Unspecified Branch/Specialisation of Study VO 3


Stránka vytvořena 19. 4. 2024, semestry: Z/2021-2, Z/2023-4, Z/2022-3, Z/2019-20, Z/2024-5, L/2021-2, L/2020-1, L/2022-3, L/2023-4, Z/2020-1, L/2019-20, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška