Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2 značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
BI-MGA | Multimediální a grafické aplikace | Rozsah kontaktní výuky: | 2P+2C | ||
---|---|---|---|---|---|
Vyučující: | Způsob zakončení: | Z,ZK | |||
Zodpovědná katedra: | 18102 | ECTS Kredity: | 5 | Semestr: | Z |
Anotace:
Studenti se prakticky seznámí s multimediálními technologiemi a aplikacemi pro 2D/3D grafiku, bitmapovou i vektorovou. Seznámí se se současnými nástroji pro práci s obrazem, videem, 3D grafikou a animací. Naučí se základní techniky tvorby a úpravy v počítačové grafice, grafické formáty a komprimační technologie. Naučí se používat multimediální přenosové a reprezentační soustavy, včetně zpracování multimédií v reálném čase. Pochopí princip činnosti a využití grafických karet. Získají řadu praktických dovedností, jako je vektorizování rastrových obrázků, retuš fotografií či tvorba 3D modelů.
Osnovy přednášek:
1. | Základy multimediálních technologií. | |
2. | 2D bitmapová a vektorová grafika. | |
3. | Vnímání barvy a barevné prostory pro počítačovou grafiku. | |
4. | Přenosové soustavy obrazového signálu pro TV a projekci. | |
5. | Technologie komprimace obrazu pro archivaci a přenos. | |
6. | Obrazové bitmapové formáty. | |
7. | Princip ukládání a přenosu videa a jeho formáty. | |
8. | Principy promítání ve 3D, reprezentace objektů, kamera. | |
9. | Techniky 3D modelování - základní principy a taxonometrie nástrojů. | |
10. | Real-time 3D grafika, úroveň detailu (LoD modely). | |
11. | [2] Architektury a aplikace grafických karet (GPU). | |
13. | Snímání pohybu pro počítačovou grafiku. |
Osnovy cvičení:
1. | Organizace cvičení, zadání semestrální práce, způsob hodnocení. | |
2. | [3] Práce s 2D bitmapovým editorem. | |
3. | [2] Práce s 2D vektorovým editorem. | |
4. | [4] Práce s 3D editorem. | |
5. | Práce s DTP programem. | |
6. | Systém TeX. | |
7. | Konzultace k semestrální úloze. | |
8. | Zápočet. |
Literatura:
1. | Foley D. J. et al. : Computer Graphics: Principles and Practice in C. Addison-Wesley, 2013. ISBN 978-0201848403. |
Požadavky:
Vstupním požadavkem je uživatelská znalost operačního systému Linux nebo Windows, znalost tvorby statických webových stránek.
Podrobné požadavky jsou uvedeny na stránce:
https://edux.fit.cvut.cz/courses/BI-MGA
|
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Stránka vytvořena 19. 4. 2024, semestry: Z/2021-2, Z/2023-4, Z/2022-3, Z/2019-20, Z/2024-5, L/2021-2, L/2020-1, L/2022-3, L/2023-4, Z/2020-1, L/2019-20, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška |