Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2 značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
NI-VEM | Vědecké myšlení | Rozsah kontaktní výuky: | 1P+1C | ||
---|---|---|---|---|---|
Vyučující: | Klán P. | Způsob zakončení: | KZ | ||
Zodpovědná katedra: | 18102 | ECTS Kredity: | 2 | Semestr: | L |
Anotace:
Cílem předmětu je seznámení s vědeckou metodou a jejím pohledem na objevování řádu a zákonů vesmíru, včetně aspektů lidského života. Kombinuje použití vědecké metody v přírodních vědách, matematice, informatice a humanitních vědách. Dalším cílem je uvedení do pravidel a náležitostí vědecké komunikace s použitím výzkumných článků a posterů.
Osnovy přednášek:
1. | Vědecká metoda. | |
2. | Historie vědy a vědecké teorie. | |
3. | Lidská existence, transcendentní a netranscendentní přístup. | |
4. | Redukcionismus, holismus a druhy času. | |
5. | Řešení těžkých problémů, grit, analogie a jazyk matematiky. | |
6. | Řeč obrázků a grafů a odborná komunikace. |
Osnovy cvičení:
1. | Věda jako pojem; Historické souvislosti vědy. | |
2. | Etické problémy vědy. | |
3. | Řešení těžkých problémů, mindmaps, brainstorming. | |
4. | Vědecká teorie. | |
5. | Metodologie řešení vědeckého projektu. | |
6. | Odborná komunikace: konference, články, postery. |
Literatura:
1. | Klán, P. (2018). Kniha vědeckého výzkumu. TIGRIS. | |
2. | Rosen, J. (2010). Lawless Universe. Science and the Hunt for Reality. The John Hopkins University Press. | |
3. | Kuhn, T.S. (1997): Struktura vědeckých revolucí. Oikoymenh. |
Požadavky:
Bez požadavků.
|
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
|
Stránka vytvořena 28. 3. 2024, semestry: Z/2022-3, L/2020-1, L/2019-20, L/2023-4, L/2022-3, Z/2023-4, Z/2019-20, Z/2021-2, Z/2020-1, L/2021-2, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška |