Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2 značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
NI-SEP | Světová ekonomika a podnikání II. | Rozsah kontaktní výuky: | 2P+1C | ||
---|---|---|---|---|---|
Vyučující: | Evan T. | Způsob zakončení: | Z,ZK | ||
Zodpovědná katedra: | 18102 | ECTS Kredity: | 4 | Semestr: | Z,L |
Anotace:
Předmět si klade za cíl seznámit studenty technické univerzity s prostředím pro mezinárodní podnikání. Činí tak především formou komparace jednotlivých zemí a oblastí světového hospodářství. Studenti získají povědomí o odlišnosti nábožensví a kultur, nutné pro fungování v různých společnostech a především o indexech ekonomické svobody, korupce a ekonomického rozvoje, které jsou určující pro správné investiční rozhodnutí. V rámci seminářů budou témata mezinárodního podnikání dále rozvíjena formou řízené diskuze na základě samostatné četby studentů. Je doporučeno absolvování bakalářského předmětu Světová ekonomika a podnikání.
Předmět je ekvivalentní s MI-SEP.
Osnovy přednášek:
Osnovy přednášek:
1. | Úvod do kurzu; úroveň ekonomického rozvoje, proč jsou některé státy chudé a jiné bohaté? Přírodní zdroje, kultura nebo hospodářské instituce a politiky | |
2. | Náboženství a jazyky, popis odlišností a historie a důvody pro nedorozumění a konflikt | |
3. | Kulturní rozdíly ? ekonomický a manažerský pohled, Hofstedovy kulturní dimenze | |
4. | Ekonomická geografie, nejdůležitější přírodní zdroje v Evropě a ve světě | |
5. | Populace jako zdroj (HR), lidský kapitál, ekonomické dopady vymírání (Evropa, vých. Asie) | |
6. | Zakladní ekonomické charakteristiky (HDP, TFP, zadlužení, otevřenost ekonomiky, inflace a nezaměstnanost) vybraných zejména evropských zemí, | |
7. | Hospodářské instituce a politiky v reakce na globalizaci | |
8. | Vliv demokracie (Democracy index EIU) a politické svobody (The Freedom house index) na podnikatelské prostředí | |
9. | Ekonomická svoboda ve světě (Index of economic freedom od The Heratage foundation a The Frazer Institute, The Economic freedom of the world) | |
10. | Definice a rozšíření korupce (CPI od Transparency international) a kvality podnikatelského prostředí (Světová banka: index Doing business: The Ease of doing business and distance to frontier) | |
11. | Index lidského rozvoje (UNDP: Human Development Index) jako nejlepší indikátor úspěchu hospodářských institucí a politik | |
12. | Konkurenceschopnost, náklady a fungování MNCs (strategie, M&A, vlivy technologií) | |
13. | Etika v mezinárodním podnikání |
Osnovy cvičení:
1. | Hospodářské instituce a politiky jako hlavní důvod ekonomického rozvoje; Olson M. (1996): Big bills left on the sidewalk: why some nations are rich, and others poor. | |
2. | Efektivita ekonomické spolupráce v latentně konfliktním prostředí; Huntington S. (1993): Střet civilizací. Foreign Affairs, úvodní část, Léto 1993. | |
3. | Porovnávání kultur pomocí 5ti Hofstedových kulturních dimenzí | |
4. | Srovnání největších vývozců a dovozců klíčových surovin | |
5. | První a druhá demografická transformace, praktické dopady snižujícího se stavu obyvatelstva a stárnutí populace v rozvinutých zemích, změny na trhu zboží a služeb | |
6. | Praktická část semestrální práce ? PC lab, regrese a korelace | |
7. | Test I. | |
8. | Analýza Democracy Index a The Freedom House index | |
9. | Analýza Index of economic freedom a The Economic freedom of the world index | |
10. | Analýza CPI a Doing business index | |
11. | Analýza HDI | |
12. | Prezentace seminárních prací | |
13. | Test II. |
Literatura:
Internetové stránky autorů indexů.
Další zdroje, které budou k dispozici studentům v úložišti ke každému týdnu.
Doporučená:
Cavusgil, S.T., Knight, G., Rieselberger, J., International Business: The New Realities, 2013.
Cihelková, E., Světová ekonomika ? nové jevy a perspektivy, Praha 2006.
Evan, T., Chapters of European Economic History, Praha 2014.
Štěrbová, L., Mezinárodní obchod ve světové krizi 21. století, Praha 2013.
Požadavky:
Předmět předpokládá pasivní znalost anglického jazyka pro četbu některých odborných textů. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutné získat zápočet a zkoušku. Zápočet je udělen za odevzdané semestrální práce o požadované struktuře a obsahu a za jejich prezentace (35+5 procent). Zápočet je podmínkou ke zkoušce. Zkouška se skládá formou písemného testu, tj. z testu I. (20 procent) a testu II. (30 procent) a aktivní účast na cvičeních (10 procent).
|
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Stránka vytvořena 28. 3. 2024, semestry: Z/2022-3, L/2020-1, L/2019-20, L/2023-4, L/2022-3, Z/2023-4, Z/2019-20, Z/2021-2, Z/2020-1, L/2021-2, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška |