Hlavní stránka | Seznam oborů/specializací | Seznam všech skupin předmětů | Seznam všech předmětů | Seznam rolí                Návod

Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2  značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
NI-NUR Návrh uživatelského rozhraní Rozsah kontaktní výuky: 2P+1C
Vyučující: Pavlíček J. Způsob zakončení: Z,ZK
Zodpovědná katedra: 18102 ECTS Kredity: 5 Semestr: Z

Anotace:
Studenti se naučí navrhovat, vyvíjet a spravovat pokročilá uživatelská rozhraní počítačových systémů. Ačkoliv jsou prezentované poznatky obecně použitelné, příklady v přednáškách se zaměřují především na webové technologie jako HTML5 a CSS3. Předmět je ekvivalentní s MI-NUR.

Osnovy přednášek:
1. Uživatelské rozhraní (UI, User Interface). Definice, příklady, historie.
2. Návrh a fáze návrhu UI, příklady návrhu UI.
3. Případy použití (Use cases), seznam a graf úkolů.
4. Prototypy a prototypování.
5. Hodnocení UI, heuristické analýzy.
6. Testování použitelnosti (Usability testing).
7. Parametry lidského vnímání, omezení, použití při návrhu.
8. Formuláře a uživatelské vstupy.
9. Návrhové vzory.
10. Typografie a text v UI.
11. Responzivní návrh UI.
12. Řečová uživatelská rozhraní.

Osnovy cvičení:
1. [2] Zadání semestrální práce.
2. [4] Konzultace k semestrální práci.
3. Kontrola stavu semestrální práce.
4. [4] Konzultace k semestrální práci.
5. [2] Odevzdávání semestrální práce.
6. Zápočet.

Literatura:
Disman, M. ''Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele''. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0139-7. Žára, J., Beneš, B., Sochor, J., Felkel, P. ''Moderní počítačová grafika (2. vydání)''. Praha: Computer Press, 2005. ISBN 80-251-0454-0. Shneiderman, B., Plaisant, C. ''Designing the User Interface: Strategies for Effective Human-Computer Interaction (4th Edition)''. Addison Wesley, 2004. ISBN 0321197860. Nielsen, J. ''Usability Engineering''. Morgan Kaufmann, 1993. ISBN 0125184069. Preece, J., Rogers, Y., Sharp, H., Benyon, D., Holland, S., Carey, T. ''Human-Computer Interaction: Concepts and Design''. Addison Wesley, 1994. ISBN 0201627698. Kuniavsky, M. ''Observing the User Experience: A Practitioner's Guide to User Research''. Morgan Kaufmann, 2003. ISBN 1558609237.

Požadavky:
Základní znalost o vývoji a životním cyklu software. Aktivní znalost libovolného programovacího jazyka.

Předmět je ekvivalentní s MI-NUR // Informace o předmětu a výukové materiály naleznete na https://courses.fit.cvut.cz/NI-NUR/.
Tento předmět obsahově navazuje na bakalářský předmět Tvorba uživatelského rozhraní.

Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán Obor Role Dop. semestr
NI-SP.2020 Systémové programování V 3
NI-SP.2023 Systémové programování V 3
NI-WI.2020 Webové inženýrství V 3
NIE-DBE.2023 Digital Business Engineering VO 3
NI-SI.2020 Softwarové inženýrství PS 3
NI-PB.2020 Počítačová bezpečnost V 3
NI-PSS.2020 Počítačové systémy a sítě V 3
NI-MI.2020 Manažerská informatika PV 3
NI-NPVS.2020 Návrh a programování vestavných systémů V 3
NI-TI.2023 Teoretická informatika V 3
NI-TI.2020 Teoretická informatika V 3
NI-SPOL.2020 Nespecifikovaný/á obor/specializace studia - Unspecified Branch/Specialisation of Study VO 3
NI-ZI.2020 Znalostní inženýrství V 3
NI-TI.2018 Teoretická informatika V 3
NI-SPOL.2020 Nespecifikovaný/á obor/specializace studia - Unspecified Branch/Specialisation of Study VO 3
NI-MI.2020 Manažerská informatika V 3


Stránka vytvořena 25. 4. 2024, semestry: L/2019-20, Z/2022-3, Z/2021-2, Z/2019-20, Z/2020-1, L/2022-3, Z/2024-5, L/2020-1, Z,L/2023-4, L/2021-2, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška