Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2 značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
NI-LSM | Laboratoř statistického modelování | Rozsah kontaktní výuky: | 3C | ||
---|---|---|---|---|---|
Vyučující: | Dedecius K. | Způsob zakončení: | KZ | ||
Zodpovědná katedra: | 18105 | ECTS Kredity: | 5 | Semestr: | L |
Anotace:
Předmět je orientován na problematiku sledování jednoho či více cílů, kdy se student nejen seznamuje s existujícími metodami, ale sám si je i zkouší implementovat. Důraz je kladen na efektivní využití dostupné informace a její modelování s využitím numpy a scipy. Druhá polovina semestru je zaměřena na vlastní návrh metod a algoritmů, analýzu a ověřování jejich vlastností. V tomto bodě je předmět na hranici vlastního výzkumu a u zájemců může přerůst v závěrečnou práci (diplomovou, příp. i bakalářskou).
Osnovy přednášek:
1. | Úvod do statistického modelování, bayesovský přístup. | |
2. | Lineární model, apriorní a aposteriorní informace. | |
3. | Kalmanův filtr, sledování jednoho cíle | |
4. | Kalmanův filtr při falešných měřeních. | |
5. | PDA filtr. | |
6. | PDA filtr - pokračování. | |
7. | Projekt: Zadání problému. | |
8. | Projekt: Analýza stavu poznání. | |
9. | Projekt: Návrh vhodných řešení. | |
10. | Projekt: Implementace navržených řešení. | |
11. | Projekt: Analýza dosažených výsledků. | |
12. | Projekt: Vyhodnocení. |
Osnovy cvičení:
1. | Úvod do statistického modelování, bayesovský přístup. | |
2. | Lineární model, apriorní a aposteriorní informace. | |
3. | Kalmanův filtr, sledování jednoho cíle | |
4. | Kalmanův filtr při falešných měřeních. | |
5. | PDA filtr. | |
6. | PDA filtr - pokračování. | |
7. | Projekt: Zadání problému. | |
8. | Projekt: Analýza stavu poznání. | |
9. | Projekt: Návrh vhodných řešení. | |
10. | Projekt: Implementace navržených řešení. | |
11. | Projekt: Analýza dosažených výsledků. | |
12. | Projekt: Vyhodnocení. |
Literatura:
1. | E. Brekke: Fundamentals of sensor fusion. NTNU, 2021 | |
2. | X. Rong Li and Y. Bar-Shalom, ?Tracking in clutter with nearest neighbor filters: analysis and performance,? IEEE Transactions on Aerospace and Electronic Systems, vol. 32, no. 3, pp. 995?1010, Jul. 1996, doi: 10.1109/7.532259. | |
3. | Y. Bar-shalom, F. Daum, and J. I. M. Huang, ?The probabilistic data association filter,? IEEE Control Systems, vol. 29, no. 6, pp. 82?100, Dec. 2009, doi: 10.1109/MCS.2009.934469. |
Požadavky:
BI-LIN, BI-ZMA
Ideálně BI-PST
|
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Stránka vytvořena 19. 4. 2024, semestry: Z/2021-2, Z/2023-4, Z/2022-3, Z/2019-20, Z/2024-5, L/2021-2, L/2020-1, L/2022-3, L/2023-4, Z/2020-1, L/2019-20, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška |