Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2 značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
MI-PVR | Pokročilá virtuální realita | Rozsah kontaktní výuky: | 2P+1C | ||
---|---|---|---|---|---|
Vyučující: | Způsob zakončení: | KZ | |||
Zodpovědná katedra: | 18102 | ECTS Kredity: | 4 | Semestr: | Z |
Anotace:
Předmět studentům přiblíží pokročilejší možnosti virtuální reality.
Kurz volně navazuje na již běžící grafické předměty, hlavně na vytváření 3D modelů v Blenderu, a mimo jiné seznámí studenty s jejich aplikací ve virtuální realitě.
V přednáškách se kurz zaměří na technologii virtuální reality, její využití v různých aplikacích a bude se také zabývat vytvářením aplikací v dostupných 3D enginech (hlavně Unity3D). Náplní cvičení bude tvorba VR aplikací v Unity3D.
Předmět bude volně propojen s chystaným předmětem VHS (virtuální herní světy, Radek Richtr), studenti budou moci znalosti získané v tomto předmětu aplikovat ve virtuální realitě, případně přímo tvořit komplexní hru pro VR.
Od B201 je vypisována nová, ekvivalentní verze předmětu NI-PVR.
Osnovy přednášek:
1. | Úvod do virtuální reality a její historie. | |
2. | Dostupná zařízení a technická řešení VR. | |
3. | Možnosti vývoje aplikací pro VR. | |
4. | Programování aplikací ve VR. | |
5. | Unity3D pro VR aplikace a pokročilejší metody vývoje I. | |
6. | Unity3D pro VR aplikace a pokročilejší metody vývoje II. | |
7. | Uživatelské rozhlaní aplikací. | |
8. | 3D modelování pro a ve virtuální realitě. | |
9. | Současné komerční využití VR. | |
10. | Snímání uživatelských akcí a zpětná vazba. | |
11. | Smíšená realita (AR). | |
12. | Matematika skrytá ve VR a AR. |
Osnovy cvičení:
1. | Zadání semestrální práce. | |
2. | Seznámení s headsetem, instalací v místnosti, ovládáním ve vybraných aplikacích. | |
3. | Unity3D, vytvoření projektu, import objektů, import pluginů pro podporu VR, kompilace aplikace | |
4. | Modelování v Blenderu, texturování, export do Unity3D. | |
5. | Interakce s objekty, teleportace po scéně, vytvoření jednoduché interaktivní aplikace (např. basketbal). | |
6. | Kontrolní bod pro semestrální práci (interaktivní scéna), prezentace své práce. | |
7. | Uživatelské rozhraní aplikace (tlačítka, menu), úvod do skriptování v Unity3D. | |
8. | Tvorba rozsáhlejší scény, terén, stromy,? | |
9. | Animace objektů. | |
10. | Pokročilejší skriptování v Unity3D, aplikační logika. | |
11. | Jednoduchá aplikace pro smíšenou realitu v Unity3D. | |
12. | Prezentace semestrálních prací. |
Literatura:
Teorie k předmětu vychází z aktuální dostupné literatury o VR. Cvičení využívá Unity3D, aktuálně jeden z nejpoužívanějších 3D enginů,který je plně multiplatformní, pro nekomerční nebo nízkorozpočtové použití zdarma.
Požadavky:
Předmět nemá žádné požadavky,
|
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Stránka vytvořena 29. 3. 2024, semestry: Z/2020-1, L/2023-4, Z/2022-3, Z,L/2021-2, Z/2023-4, L/2019-20, L/2022-3, Z/2019-20, L/2020-1, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška |