Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2 značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
BI-SVZ | Strojové vidění a zpracování obrazu | Rozsah kontaktní výuky: | 2P+2C | ||
---|---|---|---|---|---|
Vyučující: | Brchl L., Jiřina M., Novák J. | Způsob zakončení: | Z,ZK | ||
Zodpovědná katedra: | 18105 | ECTS Kredity: | 5 | Semestr: | L,Z |
Anotace:
Kamerové systémy se stávají běžnou součástí života tím, že jsou všeobecně dostupné. S tímto fenoménem souvisí i potřeba obrazové informace zpracovávat a vyhodnocovat. Předmět seznamuje studenty s různými druhy kamerových systémů a s řadou metod pro zpracování obrazu a videa. Předmět je orientován na praktické využití kamerových systémů pro řešení úloh z praxe, se kterými se mohou absolventi setkat.
Osnovy přednášek:
1. | Strojové vidění a fyzikální principy | |
2. | Druhy senzorů a optika | |
3. | Kamerový systém a zpracování obrazu | |
4. | Obraz jako matice | |
5. | Perspektiva a geometrie obrazu | |
6. | Předzpracování obrazu - Transformace a korekce | |
7. | Předzpracování obrazu - Morfologie a tvarové charakteristiky | |
8. | Předzpracování obrazu - Filtrace v prostorové a frekvenční oblasti | |
9. | Segmentace obrazu - Hranové | |
10. | Segmentace obrazu - Houghova transformace a plošné segmentace | |
11. | Rozpoznávání snímků, detekce objektů, moderní trendy | |
12. | Moderní trendy rozpoznávání obrazu |
Osnovy cvičení:
1. | Seznámení s nástroji | |
2. | Práce s kamerami a základy zpracování obrazu | |
3. | Vady optiky, kalibrace kamery | |
4. | Segmentace obrazu | |
5. | Využití světel | |
6. | Perspektiva obrazu | |
7. | Práce s hloubkovou kamerou | |
8. | Řádkové kamery | |
9. | Techniky transformace | |
10. | Pespektiva obrazu, 360° objektivy | |
11. | Základy měření s termokamerou | |
12. | Klasifikace obrazu, detekce objektů |
Literatura:
[1] | McAndrew A., Computational Introduction to Digital Image Processing, CRC Press, 2. vydání, 2016 | |
[2] | Sundararajan D., Digital Image Processing: A Signal Processing and Algorithmic Approach, Springer, 2017 | |
[3] | Birchfield S., Image Processing and Analysis, Cengage Learning, 2016 | |
[4] | Acharya T., Ray A. K., Image Processing: Principles and Applications, Wiley, 2005 | |
[5] | Burger W., Burge M. J., Principles of Digital Image Processing: Fundamental Techniques, Springer-Verlag, 2009 |
Požadavky:
https://courses.fit.cvut.cz/BI-SVZ/classification/index.html
|
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Stránka vytvořena 25. 4. 2024, semestry: L/2019-20, Z/2022-3, Z/2021-2, Z/2019-20, Z/2020-1, L/2022-3, Z/2024-5, L/2020-1, Z,L/2023-4, L/2021-2, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška |