Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2 značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
BI-BLE | Blender | Rozsah kontaktní výuky: | 2P+2C | ||
---|---|---|---|---|---|
Vyučující: | Bařinka L. | Způsob zakončení: | Z,ZK | ||
Zodpovědná katedra: | 18102 | ECTS Kredity: | 4 | Semestr: | L |
Anotace:
Předmět volně navazuje na představení opensource systému Blender v předmětu BI-MGA (Multimediální a grafické aplikace). Je určený zájemcům o 3D grafiku a animace. Nabízí kompletní a prakticky zaměřené seznámení s tímto prostředím. Studenti mohou dále pokračovat předmětem BI-PGA (Programování grafických aplikací).
Osnovy přednášek:
1. | Blender GUI, přizpůsobení a režimy práce, nastavení, add-ons, související nástroje, primitivní objekty a jejich umístění do scény | |
2. | Transformace objektů, souřadné systémy, práce s objekty, režim objektů a meshe, zarovnávání objektů, výběry, práce s kamerou, nasvícení scény | |
3. | Materiály, systém globálního osvětlování, Cycles | |
4. | Texturování, způsoby mapování textury, texture painting | |
5. | Techniky modelování, práce s drátovým modelem, geometrie a topologie modelu | |
6. | Low-poly, high-poly modelování, zapékání AO a textur, sculpting | |
7. | Postprocesing, Video editing | |
8. | Motion/object/camera tracking | |
9. | Částicové systémy a fyzikální modelování | |
10. | Animační subsystém | |
11. | Python API, skriptování v pythonu, způsob uložení scény a operace s prvky scény a GUI | |
12. | Animation nodes |
Osnovy cvičení:
1. | Základní ovládání UI blenderu, primitivní objekty a tvorba scény | |
2. | Transformace a zarovnání objektů, typy světel a nasvícení scény, lokální Vs globální osvětlovací modely | |
3. | Nastavení materiálů, blender internal render Vs cycles render, kombinace materiálů | |
4. | Nastavení textur, projekce meshe do plochy, UV mapování textury | |
5. | Režim objektu a drátového modelu, základní modelovací techniky, použití modifikátorů | |
6. | Hi-res modely, dynamická změna detailů, optimalizace objektů a práce s nimi | |
7. | Node editor/compositor a postprodukce renderu, editace videa | |
8. | Kombinace videa reálné a 3D (virtuální) scény | |
9. | Částicové systémy a fyzikální modelování | |
10. | Tvorba animace objektů, rigging | |
11. | Skriptování v pythonu, tvorba rozšíření | |
12. | Procedurální animace |
Literatura:
[1] | Hess, D. Roland, Blender Foundations: The Essential Guide to Learning Blender 2.6, 1st Edition, 2010, ISBN: 978-0240814308 | |
[2] | Blain, John M., The Complete Guide to Blender Graphics: Computer Modeling and Animation, 1st Edition, 2012, ISBN: 978-1466517035 |
Požadavky:
Základní znalosti bitmapové a vektorové grafiky na úrovni předmětu BI-MGA.
|
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Stránka vytvořena 29. 3. 2024, semestry: Z/2020-1, L/2023-4, Z/2022-3, Z,L/2021-2, Z/2023-4, L/2019-20, L/2022-3, Z/2019-20, L/2020-1, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška |