Hlavní stránka | Seznam oborů/specializací | Seznam všech skupin předmětů | Seznam všech předmětů | Seznam rolí                Návod

Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2  značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
BI-BLE Blender Rozsah kontaktní výuky: 2P+2C
Vyučující: Bařinka L. Způsob zakončení: Z,ZK
Zodpovědná katedra: 18102 ECTS Kredity: 4 Semestr: L

Anotace:
Předmět volně navazuje na představení opensource systému Blender v předmětu BI-MGA (Multimediální a grafické aplikace). Je určený zájemcům o 3D grafiku a animace. Nabízí kompletní a prakticky zaměřené seznámení s tímto prostředím. Studenti mohou dále pokračovat předmětem BI-PGA (Programování grafických aplikací).

Osnovy přednášek:
1. Blender GUI, přizpůsobení a režimy práce, nastavení, add-ons, související nástroje, primitivní objekty a jejich umístění do scény
2. Transformace objektů, souřadné systémy, práce s objekty, režim objektů a meshe, zarovnávání objektů, výběry, práce s kamerou, nasvícení scény
3. Materiály, systém globálního osvětlování, Cycles
4. Texturování, způsoby mapování textury, texture painting
5. Techniky modelování, práce s drátovým modelem, geometrie a topologie modelu
6. Low-poly, high-poly modelování, zapékání AO a textur, sculpting
7. Postprocesing, Video editing
8. Motion/object/camera tracking
9. Částicové systémy a fyzikální modelování
10. Animační subsystém
11. Python API, skriptování v pythonu, způsob uložení scény a operace s prvky scény a GUI
12. Animation nodes

Osnovy cvičení:
1. Základní ovládání UI blenderu, primitivní objekty a tvorba scény
2. Transformace a zarovnání objektů, typy světel a nasvícení scény, lokální Vs globální osvětlovací modely
3. Nastavení materiálů, blender internal render Vs cycles render, kombinace materiálů
4. Nastavení textur, projekce meshe do plochy, UV mapování textury
5. Režim objektu a drátového modelu, základní modelovací techniky, použití modifikátorů
6. Hi-res modely, dynamická změna detailů, optimalizace objektů a práce s nimi
7. Node editor/compositor a postprodukce renderu, editace videa
8. Kombinace videa reálné a 3D (virtuální) scény
9. Částicové systémy a fyzikální modelování
10. Tvorba animace objektů, rigging
11. Skriptování v pythonu, tvorba rozšíření
12. Procedurální animace

Literatura:
[1] Hess, D. Roland, Blender Foundations: The Essential Guide to Learning Blender 2.6, 1st Edition, 2010, ISBN: 978-0240814308
[2] Blain, John M., The Complete Guide to Blender Graphics: Computer Modeling and Animation, 1st Edition, 2012, ISBN: 978-1466517035

Požadavky:
Základní znalosti bitmapové a vektorové grafiky na úrovni předmětu BI-MGA.

Informace o předmětu a výukové materiály naleznete na https://courses.fit.cvut.cz/BI-BLE/

Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán Obor Role Dop. semestr
NI-PB.2020 Počítačová bezpečnost V Není
NI-ZI.2020 Znalostní inženýrství V Není
NI-SPOL.2020 Nespecifikovaný/á obor/specializace studia - Unspecified Branch/Specialisation of Study V Není
NI-TI.2020 Teoretická informatika V Není
NI-TI.2023 Teoretická informatika V Není
NI-NPVS.2020 Návrh a programování vestavných systémů V Není
NI-PSS.2020 Počítačové systémy a sítě V Není
NI-MI.2020 Manažerská informatika V Není
NI-SI.2020 Softwarové inženýrství V Není
NI-SP.2020 Systémové programování V Není
NI-WI.2020 Webové inženýrství V Není
NI-SP.2023 Systémové programování V Není
BI-SPOL.21 Nespecifikovaný/á obor/specializace studia - Unspecified Branch/Specialisation of Study V Není
BI-PI.21 Počítačové inženýrství 2021 V Není
BI-PG.21 Počítačová grafika 2021 V Není
BI-MI.21 Manažerská informatika 2021 V Není
BI-IB.21 Informační bezpečnost 2021 V Není
BI-PS.21 Počítačové sítě a Internet 2021 V Není
BI-PV.21 Počítačové systémy a virtualizace 2021 V Není
BI-SI.21 Softwarové inženýrství 2021 V Není
BI-TI.21 Teoretická informatika 2021 V Není
BI-UI.21 Umělá inteligence 2021 V Není
BI-WI.21 Webové inženýrství 2021 V Není
BI-SPOL.2015 Nespecifikovaný/á obor/specializace studia - Unspecified Branch/Specialisation of Study V Není
BI-WSI-PG.2015 Webové a softwarové inženýrství V Není
BI-WSI-WI.2015 Webové a softwarové inženýrství V Není
BI-WSI-SI.2015 Webové a softwarové inženýrství V Není
BI-ISM.2015 Informační systémy a management V Není
BI-ZI.2018 Znalostní inženýrství V Není
BI-PI.2015 Počítačové inženýrství V Není
BI-TI.2015 Teoretická informatika V Není
BI-BIT.2015 Bezpečnost a informační technologie V Není


Stránka vytvořena 29. 3. 2024, semestry: Z/2020-1, L/2023-4, Z/2022-3, Z,L/2021-2, Z/2023-4, L/2019-20, L/2022-3, Z/2019-20, L/2020-1, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška