Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2 značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
MI-ARI | Počítačová aritmetika | Rozsah kontaktní výuky: | 2P+1C | ||
---|---|---|---|---|---|
Vyučující: | Způsob zakončení: | Z,ZK | |||
Zodpovědná katedra: | 18103 | ECTS Kredity: | 4 | Semestr: | Z,L |
Anotace:
Studenti se seznámí s různými reprezentacemi dat používanými v číslicových zařízeních a budou schopni navrhnout jednotky realizující aritmetické operace.
Osnovy přednášek:
1. | Číselné soustavy, sčítání a odčítání. | |
2. | Kódy pro záporná čísla. | |
3. | Desítkové kódy. | |
4. | Posuvy a změny formátu. | |
5. | Sériové násobení. | |
6. | Základní způsoby dělení. | |
7. | Pohyblivá řádová čárka. | |
8. | Nestandardní číselné soustavy. | |
9. | Elementární funkce | |
10. | Zrychlování činnosti sčítačky. | |
11. | Paralelní násobičky. | |
12. | Zdokonalené způsoby dělení. |
Osnovy cvičení:
1. | Reprezentace čísel a základní operace. | |
2. | Posuvy, změny formátu a operace v desítkové soustavě. | |
3. | Realizace násobení. | |
4. | Realizace dělení. | |
5. | Nestandardní číselné soustavy. | |
6. | Realizace operací v pohyblivé řádové čárce. |
Literatura:
Parhami, B.: Computer Arithmetic: Algorithms and Hardware Designs (2nd edition). Oxford, University Press 2010. ISBN 9780195328486.
Koren, I.: Computer Arithmetic Algorithms, 2nd Edition. A. K. Peters 2001. ISBN 1568811608.
Muller, J. M.: Elementary Functions: Algorithms and Implementation, 2nd Edition. Boston, Birkhäuser 2005. ISBN 0817643729.
Pluháček, A.: Projektování logiky počítačů, 2. vyd. Praha, ČVUT 2000. ISBN 8001021459.
Požadavky:
Návrh kombinačních a sekvenčních logických obvodů na úrovni hradel.
|
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Stránka vytvořena 24. 4. 2024, semestry: L/2020-1, L/2019-20, L/2023-4, Z,L/2022-3, L/2021-2, Z/2019-20, Z/2024-5, Z/2023-4, Z/2020-1, Z/2021-2, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška |