Hlavní stránka | Seznam oborů/specializací | Seznam všech skupin předmětů | Seznam všech předmětů | Seznam rolí                Návod

Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2  značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
MI-ADP.16 Architektonické a návrhové vzory Rozsah kontaktní výuky: 2P+1C
Vyučující: Způsob zakončení: Z,ZK
Zodpovědná katedra: 18102 ECTS Kredity: 5 Semestr: Z

Anotace:
Cílem tohoto předmětu je poskytnout studentům praktickou znalost základních principů objektově orientovaného návrhu a jeho analýzy, společně s pochopením výzev, otázek a kompromisů spojených s pokročilým softwarovým návrhem. V první části předmětu si studenti zopakují a prohloubí znalosti týkající se objektově orientovaného programování a seznámí se s nejčastěji používanými návrhovými vzory, které představují nejlepší praktiky řešení typických problémů softwarového návrhu. V druhé části předmětu budou studenti seznámeni s principy návrhu a analýzy softwarové architektury zahrnující klasické architektonické vzory, komponentové systémy a některé pokročilé softwarové architektury rozsáhlých distribuovaných systémů. Od B201 je vypisována nová, ekvivalentní verze předmětu - NI-ADP.

Osnovy přednášek:
1. Základy objektově orientovaného programování.
2. Charakteristiky dobrého a špatného návrhu. Základní principy objektového návrhu (Single responsibility, Open-closed, Liskov substitution, Interface segregation and Dependency inversion).
3. Klasifikace návrhových vzorů. Prezentace vytvářecích vzorů (Factories, Builder, Prototype, Singleton).
4. Prezentace strukturálních vzorů (Adapter, Bridge, Composite, Decorator, Facade, Proxy).
5. Prezentace vzorů pro chování objektů (Chain of Responsibility, Command, Iterator, Mediator, Memento, Observer, State, Strategy, Template method, Visitor).
6. Principy softwarových architektur a komponentových systémů.
6. Jazyky pro popis architektur. Architektonické návrhové vzory pro distribuované aplikace.
7. Základní architektonické vzory (Monolithic application, Client-server, Multi-tiers, Component-based, Event-driven, Pipes and filters, Peer-to-peer, Plug-ins).
8 . Základní architektonické vzory (Monolithic application, Client-server, Multi-tiers, Component-based, Event-driven, Pipes and filters, Peer-to-peer, Plug-ins).
9. Pokročilé architektonické vzory (Service-oriented, Blackboard, Data-centric application, Representational state transfer - REST, Shared nothing architecture, Space-based architecture).
10. Specializované návrhové vzory (Map-Reduce).
11. Reaktivní architektury.
12. Autonomické architektury.

Osnovy cvičení:
Práce na MVC hře

Literatura:
1. Gamma, E. - Helm, R. - Johnson, R. - Vlissides, J. M.: Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oriented Software, Addison-Wesley, 1994, ISBN 0201633612
2. Buschmann, F. - Meunier, R. - Rohnert, H. - Sommerlad, P. - Stal, M.: Pattern-Oriented Software Architecture: A System of Patterns, Wiley, 1996, ISBN 978-0321815736
3. Bass, L. - Clements, P. - Kazman, R.: Software Architecture in Practice (3rd Edition), Addison-Wesley, 2012, ISBN 978-03218157364.
4. Martin, R. C.: Agile Software Development, Principles, Patterns, and Practices, Prentice Hall, 2002, ISBN 0135974445

Požadavky:
Předpokládá se znalost práce s operačními systémy typu Unix/Linux a MS Windows na běžné uživatelské úrovni, aktivní znalost nějakého programovacího jazyka, schopnost algoritmického popisu řešení problému a základní znalost UML. # Materiály pro výuku předmětu během semestru jsou na webové stránce https://courses.fit.cvut.cz/MI-ADP

Informace o předmětu a výukové materiály naleznete na https://moodle-vyuka.cvut.cz/course/view.php?id=2255.
Tento předmět obsahově navazuje na bakalářský předmět Object-Oriented Programming
Vypisována nová, ekvivalentní verze předmětu NI-ADP.

Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán Obor Role Dop. semestr
MI-NPVS.2016 Návrh a programování vestavných systémů V 1
MI-PB.2016 Počítačová bezpečnost V 1
MI-ZI.2016 Znalostní inženýrství V 1
MI-ZI.2018 Znalostní inženýrství V 1
MI-WSI-ISM.2016 Webové a softwarové inženýrství V 1
MI-WSI-WI.2016 Webové a softwarové inženýrství V 1
MI-WSI-SI.2016 Webové a softwarové inženýrství PZ 1
MI-SP-TI.2016 Systémové programování V 1
MI-PSS.2016 Počítačové systémy a sítě V 1
MI-SPOL.2016 Nespecifikovaný/á obor/specializace studia - Unspecified Branch/Specialisation of Study VO 1
MI-SP-SP.2016 Systémové programování V 1


Stránka vytvořena 19. 4. 2024, semestry: Z/2021-2, Z/2023-4, Z/2022-3, Z/2019-20, Z/2024-5, L/2021-2, L/2020-1, L/2022-3, L/2023-4, Z/2020-1, L/2019-20, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška