Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2 značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
MI-RUN.16 | Runtime systémy | Rozsah kontaktní výuky: | 2P+1C | ||
---|---|---|---|---|---|
Vyučující: | Způsob zakončení: | Z,ZK | |||
Zodpovědná katedra: | 18101 | ECTS Kredity: | 5 | Semestr: | Z |
Anotace:
Student získá teoretické i praktické znalosti o běhových systémech a virtuálních strojích pro různé programovaci jazyky.
Osnovy přednášek:
1. | Runtime pro jazyk C/C++, statické vs. dynamické linkování, position independent code, správa paměti. | |
2. | Volací konvence, volání jádra, vyjímky a signály. | |
3. | Virtuální stroje pro vyšší programovací jazyky: JVM, MSIL, Squeak, SELF. | |
4. | Organizace objektové paměti. Object table. Immediate values. | |
5. | Správa paměti, základní techniky čištění paměti. | |
6. | Bytekód a jeho interpretace. | |
7. | Just-in-time překlad, optimalizace hledání metod. | |
8. | Pokročilé optimalizace: inlining, custom-compilation. SELF SIC. | |
9. | Implementace vláken. Green vs. Native threads. | |
10. | JVM: mapování vláken a synchronizačních primitiv na prostředky OS. | |
11. | Vyjímky - implementace v jazycích C++, JVM, Smalltalk. | |
12. | Bezpečnostní mechanismy ve VM. Verifikace bytekódu. Security Manager. | |
13. | Volání externích funkcí. Volání funkcí implementovaných v jiných jazycích. | |
14. | VM Bootstrap. metacircular VM. |
Osnovy cvičení:
1. | TBD. |
Literatura:
Smith, J., Nair, R. ''Virtual Machines: Versatile Platforms for Systems and Processes''. Morgan Kaufmann, 2005. ISBN 1558609105.
Požadavky:
Objektově orientované programování, strojový kód, programovací jazyky (C, C++, Java, Smalltalk nebo jiný dynamický jazyk).
|
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
|
Stránka vytvořena 25. 4. 2024, semestry: L/2019-20, Z/2022-3, Z/2021-2, Z/2019-20, Z/2020-1, L/2022-3, Z/2024-5, L/2020-1, Z,L/2023-4, L/2021-2, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška |