Hlavní stránka | Seznam oborů/specializací | Seznam všech skupin předmětů | Seznam všech předmětů | Seznam rolí                Návod

Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2  značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
MI-RUN.16 Runtime systémy Rozsah kontaktní výuky: 2P+1C
Vyučující: Způsob zakončení: Z,ZK
Zodpovědná katedra: 18101 ECTS Kredity: 5 Semestr: Z

Anotace:
Student získá teoretické i praktické znalosti o běhových systémech a virtuálních strojích pro různé programovaci jazyky.

Osnovy přednášek:
1. Runtime pro jazyk C/C++, statické vs. dynamické linkování, position independent code, správa paměti.
2. Volací konvence, volání jádra, vyjímky a signály.
3. Virtuální stroje pro vyšší programovací jazyky: JVM, MSIL, Squeak, SELF.
4. Organizace objektové paměti. Object table. Immediate values.
5. Správa paměti, základní techniky čištění paměti.
6. Bytekód a jeho interpretace.
7. Just-in-time překlad, optimalizace hledání metod.
8. Pokročilé optimalizace: inlining, custom-compilation. SELF SIC.
9. Implementace vláken. Green vs. Native threads.
10. JVM: mapování vláken a synchronizačních primitiv na prostředky OS.
11. Vyjímky - implementace v jazycích C++, JVM, Smalltalk.
12. Bezpečnostní mechanismy ve VM. Verifikace bytekódu. Security Manager.
13. Volání externích funkcí. Volání funkcí implementovaných v jiných jazycích.
14. VM Bootstrap. metacircular VM.

Osnovy cvičení:
1. TBD.

Literatura:
Smith, J., Nair, R. ''Virtual Machines: Versatile Platforms for Systems and Processes''. Morgan Kaufmann, 2005. ISBN 1558609105.

Požadavky:
Objektově orientované programování, strojový kód, programovací jazyky (C, C++, Java, Smalltalk nebo jiný dynamický jazyk).

Informace o předmětu a výukové materiály naleznete na https://moodle.fit.cvut.cz/courses/MI-RUN.16/ // Předmět není rozvrhován. Vyučující Vás kontaktujte před začátkem semestru.

Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán Obor Role Dop. semestr
MI-SP-SP.2016 Systémové programování PZ 3
NI-TI.2018 Teoretická informatika V 3


Stránka vytvořena 25. 4. 2024, semestry: L/2019-20, Z/2022-3, Z/2021-2, Z/2019-20, Z/2020-1, L/2022-3, Z/2024-5, L/2020-1, Z,L/2023-4, L/2021-2, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška