Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2 značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
MI-SWE.16 | Semantický web | Rozsah kontaktní výuky: | 2P+1C | ||
---|---|---|---|---|---|
Vyučující: | Způsob zakončení: | Z,ZK | |||
Zodpovědná katedra: | 18102 | ECTS Kredity: | 5 | Semestr: | Z |
Anotace:
Studenti se v předmětu seznámí se standardy používanými pro zpracování a sdílení znalostí hlavně v prostředí webu. Osvojí si návrh a používání znalostního modelu, vytváření datové reprezentace znalostí i praktické aspekty jako publikování, sdílení, výměna a získávání znalostí na webu. Předmět je založen na myšlence sémantického webu včetně standardů a technologií (RDF, RDFS, OWL) a formálních modelů. Získané znalosti budou studenti schopni použít při řešení konkrétních problémů.
Osnovy přednášek:
1. | Sémantický web - motivace, potřeby, problémy, příklady. | |
2. | XML a URI. | |
3. | Datový model RDF. | |
4. | RDF Schema. | |
5. | OWL - syntax a intuice. | |
6. | SPARQL - syntax a intuice. | |
7. | Formální sémantika jazyků RDF a RDFS. | |
8. | Formální sémantika jazyka OWL a odvozování. | |
9. | Sémantika SPARQL. | |
10. | Základy deskripční logiky (DL) a výpočetní složitost deduktivních úloh v DL. | |
11. | Slabé deskripční logiky (efektivnost versus expresivita). | |
12. | Deskripční logiky s konkrétními doménami. | |
13. | Extrakce a anotace webovských zdrojů, GRDDL, modely uživatele. |
Osnovy cvičení:
1. | Seznámení s konkrétními vizema sémantického webu, organizační věci, zadání: vypracovat esej o vlastní vizi sémantického webu. | |
2. | XML, XML Schema, URI. | |
3. | RDF, odevdání eseje o vizi sémantického webu. | |
4. | RDF Schema a jednoduché ontologie, seznámení s esejema o vizi sémantického webu, diskuze, návrhy projektů a týmů. | |
5. | Příklady ontologií, seznámení s prostředím Protege, výběr projektů a tvorba týmů. | |
6. | Tvorba ontologií pomocí standardního nástroje. | |
7. | Dotazování nad RDF daty SPARQL. | |
8. | Konzultace k zadané úloze I. | |
9. | Konzultace k zadané úloze II. | |
10. | Extrakční nástroj - příklad. | |
11. | Anotace webovských zdrojů na příkladech. | |
12. | Mapování ontologií. | |
13. | Odevzdávání a prezentace projektů I. | |
14. | Odevzdávání a prezentace projektů II. |
Literatura:
Článek ve Wikipedii http://cs.wikipedia.org/wiki/S%C3%A9mantick%C3%BD_web obsahuje dále vedoucí linky a je taky úvodem k přednášce.
České překlady dokumentů W3C.
http://www.w3.org/2005/11/Translations/Lists/ListLang-cs.html
Hitzler, P., Krötzsch, M., Rudolph, S. ''Foundations of Semantic Web Technologies''. Chapman & Hall/CRC, 2009. ISBN 142009050X.
The Wikipedia paper http://en.wikipedia.org/wiki/Semantic_Web contains many links and serves as good introduction.
Požadavky:
Základní znalosti z algoritmizace, matematické logiky, webových a databázových technologií a algebry.
|
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Stránka vytvořena 23. 4. 2024, semestry: L/2023-4, Z/2022-3, L/2019-20, L/2021-2, Z/2024-5, L/2020-1, Z/2021-2, Z/2023-4, Z/2020-1, Z/2019-20, L/2022-3, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška |