Hlavní stránka | Seznam oborů/specializací | Seznam všech skupin předmětů | Seznam všech předmětů | Seznam rolí                Návod

Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2  značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
MI-SWE.16 Semantický web Rozsah kontaktní výuky: 2P+1C
Vyučující: Způsob zakončení: Z,ZK
Zodpovědná katedra: 18102 ECTS Kredity: 5 Semestr: Z

Anotace:
Studenti se v předmětu seznámí se standardy používanými pro zpracování a sdílení znalostí hlavně v prostředí webu. Osvojí si návrh a používání znalostního modelu, vytváření datové reprezentace znalostí i praktické aspekty jako publikování, sdílení, výměna a získávání znalostí na webu. Předmět je založen na myšlence sémantického webu včetně standardů a technologií (RDF, RDFS, OWL) a formálních modelů. Získané znalosti budou studenti schopni použít při řešení konkrétních problémů.

Osnovy přednášek:
1. Sémantický web - motivace, potřeby, problémy, příklady.
2. XML a URI.
3. Datový model RDF.
4. RDF Schema.
5. OWL - syntax a intuice.
6. SPARQL - syntax a intuice.
7. Formální sémantika jazyků RDF a RDFS.
8. Formální sémantika jazyka OWL a odvozování.
9. Sémantika SPARQL.
10. Základy deskripční logiky (DL) a výpočetní složitost deduktivních úloh v DL.
11. Slabé deskripční logiky (efektivnost versus expresivita).
12. Deskripční logiky s konkrétními doménami.
13. Extrakce a anotace webovských zdrojů, GRDDL, modely uživatele.

Osnovy cvičení:
1. Seznámení s konkrétními vizema sémantického webu, organizační věci, zadání: vypracovat esej o vlastní vizi sémantického webu.
2. XML, XML Schema, URI.
3. RDF, odevdání eseje o vizi sémantického webu.
4. RDF Schema a jednoduché ontologie, seznámení s esejema o vizi sémantického webu, diskuze, návrhy projektů a týmů.
5. Příklady ontologií, seznámení s prostředím Protege, výběr projektů a tvorba týmů.
6. Tvorba ontologií pomocí standardního nástroje.
7. Dotazování nad RDF daty SPARQL.
8. Konzultace k zadané úloze I.
9. Konzultace k zadané úloze II.
10. Extrakční nástroj - příklad.
11. Anotace webovských zdrojů na příkladech.
12. Mapování ontologií.
13. Odevzdávání a prezentace projektů I.
14. Odevzdávání a prezentace projektů II.

Literatura:
Článek ve Wikipedii http://cs.wikipedia.org/wiki/S%C3%A9mantick%C3%BD_web obsahuje dále vedoucí linky a je taky úvodem k přednášce. České překlady dokumentů W3C. http://www.w3.org/2005/11/Translations/Lists/ListLang-cs.html Hitzler, P., Krötzsch, M., Rudolph, S. ''Foundations of Semantic Web Technologies''. Chapman & Hall/CRC, 2009. ISBN 142009050X. The Wikipedia paper http://en.wikipedia.org/wiki/Semantic_Web contains many links and serves as good introduction.

Požadavky:
Základní znalosti z algoritmizace, matematické logiky, webových a databázových technologií a algebry.

Informace o předmětu a výukové materiály naleznete na https://moodle-vyuka.cvut.cz/course/view.php?id=2250

Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán Obor Role Dop. semestr
MI-WSI-WI.2016 Webové a softwarové inženýrství PZ 3
MI-SPOL.2016 Nespecifikovaný/á obor/specializace studia - Unspecified Branch/Specialisation of Study VO 3
MI-SP-SP.2016 Systémové programování V 3
MI-PB.2016 Počítačová bezpečnost V 3
MI-WSI-SI.2016 Webové a softwarové inženýrství V 3
MI-WSI-ISM.2016 Webové a softwarové inženýrství V 3
NI-TI.2018 Teoretická informatika V 3
MI-SP-TI.2016 Systémové programování V 3
MI-PSS.2016 Počítačové systémy a sítě V 3
MI-ZI.2016 Znalostní inženýrství V 3
MI-ZI.2018 Znalostní inženýrství V 3
MI-NPVS.2016 Návrh a programování vestavných systémů V 3


Stránka vytvořena 23. 4. 2024, semestry: L/2023-4, Z/2022-3, L/2019-20, L/2021-2, Z/2024-5, L/2020-1, Z/2021-2, Z/2023-4, Z/2020-1, Z/2019-20, L/2022-3, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška