Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2 značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
BI-PGR.1 | Počítačová grafika | Rozsah kontaktní výuky: | 2P+2C | ||
---|---|---|---|---|---|
Vyučující: | Způsob zakončení: | Z,ZK | |||
Zodpovědná katedra: | 18102 | ECTS Kredity: | 5 | Semestr: | L |
Anotace:
Studenti budou umět naprogramovat jednoduchou interaktivní 3D grafickou aplikaci (např. hru, vizualizaci,...). Naučí se navrhnout a vytvořit si prostorovou scénu, přidat textury imitující geometrické detaily a materiály (např. povrch stěny, dřevo, oblohu) a nastavit osvětlení. Zároveň se naučí základním pojmům a principům používaným v počítačové grafice, jako jsou např. zobrazovací řetězec (postup zobrazování scény), geometrické transformace, osvětlovací model, ... Získají tedy znalosti, které usnadní orientaci v oblasti počítačové grafiky a stanou se slušnými základy nezbytnými pro profesionální růst, například při programování grafických karet (GPU) a animací.
Osnovy přednášek:
1. | Úvod do počítačové grafiky, základní principy OpenGL, knihovna GLUT. | |
2. | Základy programování shaderů v OpenGL 1 - program. | |
3. | Základy programování shaderů v OpenGL 2 - data. | |
4. | Transformace I (souřadnicové systémy, model, view). | |
5. | Transformace II (projekce, viewport, gimbal lock). | |
6. | Barva, světlo, materiály. | |
7. | Textury. | |
8. | Zobrazovací řetězec a obrazová paměť, operace s fragmenty. | |
9. | Vstupní operace, výběr zobrazených objektů, virtuální trackball. | |
10. | Křivky a plochy I. | |
11. | Křivky a plochy II. | |
12. | Reprezentace otáčení. Kvaterniony. | |
13. | Zobrazování a osvětlování. |
Osnovy cvičení:
1. | Úvod, semestrální projekty, překlad úloh, ukázky hotových prací | |
2. | Základy programování shaderů. Výběr zadání samostatného projektu | |
3. | Struktura programu (GLUT) a buffery (VBO a VAO) | |
4. | Grafické elementy | |
5. | Transformace | |
6. | Stínování, světla a materiály | |
7. | Seminář o transformacích. První kontrola semestrálních projektů | |
8. | Textury | |
9. | Křivky a plochy. Animace | |
10. | Selekce a interakce | |
11. | Řešení samostatné úlohy - konzultace před odevzdáním | |
12. | Odevzdání semestrálních projektů | |
13. | Rychlá prezentace + volba nejlepších. Zápočet |
Literatura:
[1] | Žára, J. a kol.: Moderní počítačová grafika, Computer Press, 2004, 80-251-0454-0, | |
[2] | Gortler, S.: Foundations of 3D Computer Graphics, The MIT Press, 2012, 9780262017350, | |
[3] | Wolf, D.: OpenGL 4.0 Shading Language Cookbook, Packt Publishing Ltd, 2011, 978-1-849514-76-7, |
Požadavky:
Základní znalost jazyka C/C++, programování a ladění kódu, vhodná je i lineární algebra.
|
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Stránka vytvořena 19. 4. 2024, semestry: Z/2021-2, Z/2023-4, Z/2022-3, Z/2019-20, Z/2024-5, L/2021-2, L/2020-1, L/2022-3, L/2023-4, Z/2020-1, L/2019-20, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška |