Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2 značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
FI-FIL | Filosofie | Rozsah kontaktní výuky: | 2P | ||
---|---|---|---|---|---|
Vyučující: | Zamarovský P. | Způsob zakončení: | ZK | ||
Zodpovědná katedra: | 18102 | ECTS Kredity: | 2 | Semestr: | Z,L |
Anotace:
Probírá se tu charakter filosofického poznání, nejznámější postavy a ideje západní filosofie, dále vztah filosofie k náboženství, vědě a politice. Rozebírá se dnes aktuální postmoderní filosofie i její vztah k alternativnímu poznání.
Osnovy přednášek:
1. | Filozofie a filozofování. Pojem filozofie. Porovnání mýtického, filozofického a vědeckého přístupu. | |
2. | Thales a škola v Mílétu. Otázka hledání prapodstaty (arché) dříve a dnes, hylozoismu a redukcionismu. Pojetí duše. | |
3. | Pythagoras a jeho škola, dnešní pozůstatky pythagoreismu (reinkarnace, numerologie.). | |
4. | Myšlenky Hérakleita z Efesu. Dynamický obraz světa, srovnání s východní filozofií. | |
5. | Elejská škola, otázky metodiky poznání, problémy s pojetím vakua. | |
6. | Pojímání hmoty (Anaxagorás, Empedoklés) za antiky a dnes. | |
7. | Atomismus a přírodní věda. Otázky determinismu. | |
8. | Krize poznání, sofisté. Člověk měřítkem všeho? Sofistika a dnešní postmoderna. | |
9. | Sókratův vztah k sofistice, dialogická metoda, sókratovský morální paradox. | |
10. | Paradox lháře a jeho novodobé obměny. | |
11. | Platón, jeho život a filozofie. Svět idejí. Podobenství o jeskyni. Problém demokracie. Ideální stát nebo totalita? | |
12. | Aristotelská logika a fyzika. Aristotelismus a scholastika. | |
13. | Hellénistická filozofie, epikureismus a stoicismus. Alexandrijská škola, Eukleidés a matematika. | |
14. | Pyrrhonismus (skepticismus), křesťanství a filozofie. Dnešní skepticismus. |
Osnovy cvičení:
Literatura:
1. | Zamarovský P., Příběh antické filosofie, ČVUT, Praha 2005 | |
2. | Capra, F., Tao fyziky, Praha, DharmaGaia, Praha 2004 |
Požadavky:
Zájem, jinak bez předběžných požadavků.
|
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Stránka vytvořena 28. 3. 2024, semestry: Z/2022-3, L/2020-1, L/2019-20, L/2023-4, L/2022-3, Z/2023-4, Z/2019-20, Z/2021-2, Z/2020-1, L/2021-2, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška |