Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2 značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
BIK-PJV | Programování v Javě | Rozsah kontaktní výuky: | 13KP+4KC | ||
---|---|---|---|---|---|
Vyučující: | Blizničenko J. | Způsob zakončení: | Z,ZK | ||
Zodpovědná katedra: | 18102 | ECTS Kredity: | 4 | Semestr: | Z |
Anotace:
Předmět Programování v Javě uvede studenty do objektově orientovaného programování v programovacím jazyku Java. Kromě samotného jazyka budou probrány základní knihovny pro práci se soubory, proudy, sítěmi, kolekcemi, databázemi a vícevláknové programování.
Osnovy přednášek:
1. | Úvod, historie jazyka Java, edice a verze, operátory a jejich priorita, první spustitelný kód. | |
2. | Klíčová slova, tvorba programu, jeho spuštění, pojmy třída, atribut, metoda, dědičnost a zapouzdření. | |
3. | Dědění mezi třídami, abstraktními třídami a rozhraními, dědičnost atributů, zastínění, překrytí, konstruktory. | |
4. | Polymorfismus, výjimky, jejich dělení, vytváření, šíření programem a ošetření. | |
5. | Pole, parametrizované třídy (genericita), kolekce, řazení, porovnávání, hashování. | |
6. | Vstup a výstup: Zjištění informací o OS, o souborovém systému, práce se soubory, textové a binární proudy, serializace. | |
7. | StreamAPI, lambda výrazy, funkční rozhraní. | |
8. | Vlákna: Vícevláknové aplikace, synchronizace vláken, jejich životní cyklus, priority, přerušení, běžné problémy. | |
9. | Síťování v Javě: Základní pojmy, rozdíly mezi TCP a UDP, třídy pro síťovou komunikaci, architektura klient-server. | |
10. | Tvorba GUI a knihovna JavaFX: její základní části a třídy, práce s FXML, responzitní design, rozložení prvků, ovládací prvky. | |
11. | JavaFX události, animace, přechody a transformace. | |
12. | Databáze: Základy relačních DB, připojení k DB pomocí Javy, třídy pro spouštění příkazů, zpracování dat získaných dotazy, datové typy SQL vs. datové typy Javy. | |
13. | (pokud má semestr 13 týdnů) Novinky v Javě 9 a novějších. |
Osnovy cvičení:
1. | Úvod do předmětu, porovnání Javy vs C/C++, první spustitelný kód. | |
2. | Klíčové pojmy, první program, jeho spuštění, pojmy třída, atribut, metoda, dědičnost a zapouzdření, immutabilita. | |
3. | Dědění mezi třídami, abstraktními třídami a rozhraními, dědičnost atributů, zastínění, překrytí, konstruktory, pole. | |
4. | Základy kolekcí, přehled jejich typů, implementací a praktické použití, parametrizované třídy (genericita). | |
5. | Pokročilé kolekce, mapa a její implementace, hashování. | |
6. | Vstup a výstup: Práce se soubory, textové a binární proudy, serializace. | |
7. | StreamAPI, lambda výrazy, funkční rozhraní. | |
8. | Vlákna: Vícevláknové aplikace, synchronizace vláken, problém producent-konzument. | |
9. | Síťování v Javě: Základní pojmy, třídy pro síťovou komunikaci, praktické použití TCP s architekturou klient-server. | |
10. | Tvorba GUI a knihovna JavaFX: Práce s FXML, rozložení prvků, ovládací prvky, nástroje pro práci s JavaFX. | |
11. | Práce s JavaFX pomocí programovaní. | |
12. | Databáze: Základy relačních DB, připojení k DB pomocí Javy, třídy pro spouštění příkazů, zpracování dat získaných dotazy. | |
13. | (pokud má semestr 13 týdnů) Konzultace |
Literatura:
Eckel, B.: Thinking in Java, Fourth Edition, pdf volně ke stažení
Poznámky a slidy z přednášek a cvičení, testy
Pecinovský, R.: Java 9 - Kompletní příručka jazyka, 2018
Herout, P.: Učebnice jazyka Java, Kopp, 2007
Keogh, J.:Java bez předchozích znalostí, Computer Press, 2005
Virius, M.: Java pro zelenáče, Neocortex, 2001
Zakhour, S: Java 6, výukový kurz, CPress, Brno, 2007
Troníček, Z: Programovaci jazyk Java, 2007
(http://java.cz/article/ucebnicejazykajava)
Eckel, B.: Myslíme v jazyku Java, Grada, 2000, I + II
Požadavky:
Základní programovací schopnosti v libovolném imperativním programovacím jazyce (např. dokončený kurz PA1). Doporučeno mít absolvovaný nebo souběžně zapsaný kurz PA2.
|
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Stránka vytvořena 29. 3. 2024, semestry: Z/2020-1, L/2023-4, Z/2022-3, Z,L/2021-2, Z/2023-4, L/2019-20, L/2022-3, Z/2019-20, L/2020-1, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška |