Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2 značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
BI-EP2 | Efektivní programování 2 | Rozsah kontaktní výuky: | 2P+2C | ||
---|---|---|---|---|---|
Vyučující: | Kačer M. | Způsob zakončení: | KZ | ||
Zodpovědná katedra: | 18101 | ECTS Kredity: | 4 | Semestr: | L |
Anotace:
Předmět navazuje na Efektivní programování 1 (ale jeho předchozí absolvování NENÍ NUTNÉ).
Studenti si prakticky ověří implementaci algoritmů a datových struktur na konkrétních slovně zadaných příkladech. Důraz je kladen nejen na návrh řešení, ale i na jeho korektní a efektivní implementaci, včetně ošetření všech okrajových podmínek. Studenti se naučí přemýšlet o různých variantách řešení, budou se snažit vybírat mezi nimi tu nejvýhodnější a vyhýbat se chybám při implementaci.
Osnovy přednášek:
1. | Mřížky a algoritmy spojené s mřížkami. Čtvercové matice, trojúhelníkové a šestiúhelníkové mřížky, jejich rozšíření do vyšších dimensí. | |
2. | Řetězce, práce s řetězci, možnosti v Javě. Přesné a přibližné vyhledávání v řetězcích, protisměrné vyhledávání. | |
3. | Základní grafové algoritmy: procházení grafů, nejkratší cesty. | |
4. | Stavový prostor, metody ořezávání stavového prostoru, prohledávání stavového prostoru, prohledávání s návratem (backtracking). | |
5. | Pokročilejší grafové algoritmy: toky v sítích, párování. | |
6. | Operační složitost, pokročilé techniky jejího určování v průměrném případě. Kumulativní složitost. | |
7. | Geometrie a výpočetní geometrie. Výpočty úhlů a konvexních obalů mnohoúhelníků, hledání nejkratších cest v prostoru s geometrickými objekty. |
Osnovy cvičení:
1. | Mřížky, matice, trojúhelníkové a šestiúhelníkové mřížky. | |
2. | Řetězce, práce s řetězci, přesné a přibližné vyhledávání. | |
3. | Základní grafové algoritmy: procházení grafů, nejkratší cesty. | |
4. | Stavový prostor, metody prohledávání a ořezávání. | |
5. | Pokročilejší grafové algoritmy: toky v sítích, párování. | |
6. | Operační složitost, pokročilé techniky jejího určování. | |
7. | Geometrie a výpočetní geometrie. |
Literatura:
Steven S. Skiena, Miguel Revilla: Programming Challenges.
Jon Bentley: Programming Pearls.
Požadavky:
BI-AG1, BI-EP1 (doporučeno), BI-AG2 (doporučeno absolvovat souběžně)
|
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Stránka vytvořena 24. 4. 2024, semestry: L/2020-1, L/2019-20, L/2023-4, Z,L/2022-3, L/2021-2, Z/2019-20, Z/2024-5, Z/2023-4, Z/2020-1, Z/2021-2, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška |