Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2 značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
BI-PMA | Programování v Mathematica | Rozsah kontaktní výuky: | 2P+2C | ||
---|---|---|---|---|---|
Vyučující: | Buk Z. | Způsob zakončení: | Z,ZK | ||
Zodpovědná katedra: | 18101 | ECTS Kredity: | 4 | Semestr: | Z |
Anotace:
Práce s pokročilým výpočetním systémem. Studenti se naučí pracovat různými programovacími styly (funkcionální programovaní, rule-based programování), vytvářet interaktivní aplikace a vizualizace se zaměřením na praktické využití pro zpracování dat a prezentace výsledků.
Osnovy přednášek:
1. | Úvod, výpočetní software obecně, filozofie, styl práce | |
2. | Základní syntax, definice funkcí, vyhodnocování výrazů a základní výpočty | |
3. | Grafika - vizualizace funkcí, dat, datových struktur, grafů | |
4. | Symbolické a numerické výpočty | |
5. | Funkcionální programování | |
6. | Rule-based programování | |
7. | Interaktivita - manipulátory, interaktivní vizualizace a výpočty, dynamika | |
8. | Import a export dat, databázové konektory | |
9. | Typografie v systému Mathematica, dynamické dokumenty, kombinace textu a výpočtů | |
10. | Vybrané aplikační knihovny, paralelní výpočty, neuronové sítě | |
11. | Tvorba vlastních aplikačních knihoven, správa projektů | |
12. | J/Link, mathlink - provázání s programy v Javě, C | |
13. | Online databáze, data paclets, Wolfram Alpha |
Osnovy cvičení:
1. | Úvod do předmětu | |
2. | Úvod do programování, definice modulů a funkcí | |
3. | Grafika a vizualizace | |
4. | Symbolické manipulace, zadání projektů | |
5. | Funkcionální programování, konzultace k projektům | |
6. | Rule-based programování, konzultace k projektům | |
7. | Interaktivní manipulátory, konzultace k projektům | |
8. | Konzultace k projektům | |
9. | Konzultace k projektům | |
10. | Prezentace projektů | |
11. | Prezentace projektů | |
12. | Prezentace projektů | |
13. | Rezerva, Zápočet |
Literatura:
Wolfram Mathematica Documentation Center - http://reference.wolfram.com/mathematica/guide/Mathematica.html
Wolfram Screencast and Video Gallery - http://www.wolfram.com/broadcast/
Wolfram Education Group, Free online seminars - http://www.wolfram.com/services/education/seminars/
Wolfram Demonstration Projects - http://demonstrations.wolfram.com/
Požadavky:
Základní znalosti z algoritmizace (cykly, větvení programu, atd.) a datových struktur (zejména pole).
|
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Stránka vytvořena 20. 4. 2024, semestry: L/2022-3, L/2023-4, L/2021-2, Z/2023-4, Z/2022-3, L/2020-1, Z/2021-2, Z/2019-20, Z/2020-1, Z/2024-5, L/2019-20, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška |