Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2 značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
BIE-ZDM | Elements of Discrete Mathematics | Rozsah kontaktní výuky: | 2P+2C | ||
---|---|---|---|---|---|
Vyučující: | Legerský J., Scholtzová J. | Způsob zakončení: | Z,ZK | ||
Zodpovědná katedra: | 18105 | ECTS Kredity: | 5 | Semestr: | Z |
Anotace:
Students get both a mathematical sound background, but also practical calculation skills in the area of combinatorics, value estimation and formula approximation, and tools for solving recurrent equations.
Osnovy přednášek:
1. | Sets, cardinality, countable sets, power set of a finite set and its cardinality. | |
2. | Power set of the set of natural numbers - uncountable set. | |
3. | Exclusion and inclusion, its use to determine cardinality. | |
4. | "Pigeon-hole principle", number of structures, i.e., number of maps, relations, trees (on finite structures). | |
5. | Function estimates (factorial, binomial coefficients, ...). | |
6. | Relation, equivalence relation (examples of equivalence of connected/strongly connected components). | |
7. | Relation matrix, relational databases. | |
8. | Mathematical induction as a tool for determining the number of finite objects. | |
9. | Mathematical induction as a tool for proving algorithm correctness. | |
10. | Mathematical induction as a tool for solving recursive problems. | |
11. | Structural induction. | |
12. | Runtime complexity of recursive algorithms - solving recursive equations with constant coefficients, homogeneous equations. | |
13. | Solving non-homogeneous recursive equations with constant coefficients. |
Osnovy cvičení:
1. | Cardinality calculations. | |
2. | Countability, uncountability. | |
3. | Inclusion and exclusion principle. | |
4. | Numbers of structures over finite sets. | |
5. | Asymptotic function behavior. | |
6. | Relations and directed graphs. | |
7. | Basic proofs by induction. | |
8. | Application of proofs by induction in combinatorics. | |
9. | Application of proofs by induction in programming. | |
10. | Induction and recursive algorithms. | |
11. | Uses of induction in formal language theory. | |
12. | Runtime complexity calculations. | |
13. | Solving linear recurrent equations. |
Literatura:
1. | Johnsonbaugh, R. ''Discrete Mathematics (4th Edition)''. Prentice Hall, 1998. ISBN 0130805505. | |
2. | Rosen, K. H. ''Discrete Mathematics and its Applications''. McGraw-Hill, 1998. ISBN 0072899050. | |
3. | Cormen, T. H., Leiserson, C. E., Rivest, R. L. ''Introduction to Algorithms''. The MIT Press, 2001. ISBN 0262032937. |
Požadavky:
Fundamentals of calculus and algorithmics.
|
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Stránka vytvořena 24. 4. 2024, semestry: L/2020-1, L/2019-20, L/2023-4, Z,L/2022-3, L/2021-2, Z/2019-20, Z/2024-5, Z/2023-4, Z/2020-1, Z/2021-2, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška |