Hlavní stránka | Seznam oborů/specializací | Seznam všech skupin předmětů | Seznam všech předmětů | Seznam rolí                Návod

Předmět je základní jednotka výuky, jejímž prostřednictvím si student osvojí ucelenou část souboru znalostí a dovedností, potřebnou pro zvládnutí studijního oboru/specializace. Za věcný obsah předmětu zodpovídá garant předmětu. Časovou náročnost předmětu zhruba vyjadřuje atribut předmětu rozsah kontaktní výuky. Například rozsah = 2+2  značí, že předmět bude mít týdně dvě hodiny přednášek a dvě hodiny cvičení týdně. Na závěr semestru musí vyučující provést vyhodnocení, nakolik si ten který student osvojil poznatky a dovednosti, kterých měl během výuky nabýt. Jakým způsobem toto hodnocení vyučující provedou určuje atribut způsob zakončení. U předmětu lze definovat, že předmět je zakončen pouze zápočtem(Z), klasifikovaným zápočtem(KZ), pouze zkouškou(ZK), nebo zápočtem a zkouškou(Z,ZK). Náročnost úspěšného absolvování předmětu je vyjádřena ECTS kreditními body. Výuka předmětu probíhá během semestru. Opakovaně se předmět vyučuje vždy v zimním(Z), nebo v letním(L) semestru každého akademického roku. Výjimečně může předmět být nabízen studentům v obou semestrech(Z,L). Za organizační zajištění výuky zodpovídá přiřazená katedra, která zejména vytvoří časový rozvrh předmětu a zajistí pro předmět vyučující. Někteří přednáší a zkouší, jiní vedou cvičení a udělují zápočty.
Obsahová náplň a další organizační informace, týkající se předmětu je popsána pomocí různých popisných textů(anotace, týdenní osnova, literatura, apod.)
$DODATEK_POPIS
BI-TUR Tvorba uživatelského rozhraní Rozsah kontaktní výuky: 2P+2C
Vyučující: Způsob zakončení: Z,ZK
Zodpovědná katedra: 18103 ECTS Kredity: 4 Semestr: L

Anotace:
Po absolvování předmětu studenti získají základní přehled o metodách tvorby běžných uživatelských rozhraní a jejich testování. Na tento předmět obsahově navazuje magisterský předmět MI-NUR Návrh uživatelského rozhraní.

Osnovy přednášek:
1. Úvod do problematiky uživatelského rozhraní. Definice pojmu použitelnost, návrh soustředěný na uživatele.
2. Začlenění návrhu uživatelského rozhraní do životního cyklu software.
3. Průzkum uživatelů, etika práce s uživateli, kolaborativní návrh. Persony.
4. Průzkum kontextu, domény, úloh.
5. Metody návrhu uživatelského rozhraní, formální popis, modely.
6. Prototypování uživatelských rozhraní (papírový mock-up, softwarové nástroje).
7. Vyhodnocování uživatelských rozhraní: prediktivní a interpretativní metody.
8. Testování použitelnosti a jeho zjednodušené verze.
9. Psychologické aspekty návrhu uživatelských rozhraní.
10. Navigace a klasifikace.
11. Pravidla návrhu uživatelského rozhraní.
12. Speciální uživatelská rozhraní.
13. Rezerva.

Osnovy cvičení:
1. Problematika špatného návrhu. Témata projektů.
2. Prototypování s nízkou přesností. Tvorba týmů, zadání projektů.
3. Analýza příkladů webových rozhraní.
4. Rozprava o projektech.
5. Tvorba prototypu (Denim, HTML, Flash, Visual Basic,...).
6. Kognitivní a heuristický průchod. Inspekce.
7. Rozprava o projektech.
8. Tvorba metafor.
9. Percepce uživatele, práce s barvou.
10. Rozprava o projektech
11. Metody grafického návrhu
12. Prezentace semestrálních projektů.
13. Test, zápočet + odevzdávání semestrálních projektů.

Literatura:
Interaction Design: Beyond Human-Computer Interaction, 5th Edition ISBN: 978-1-119-54730-3 April 2019

Požadavky:
Základní znalosti o tvorbě SW systémů a jejich životním cyklu. Podrobné požadavky jsou uvedeny na stránce: https://edux.fit.cvut.cz/courses/BI-TUR

Informace o předmětu a výukové materiály naleznete na https://courses.fit.cvut.cz/BI-TUR/
Na tento předmět obsahově navazuje magisterský předmět MI-NUR Návrh uživatelského rozhraní.

Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán Obor Role Dop. semestr
BI-ISM.2015 Informační systémy a management V 4
BI-TI.2015 Teoretická informatika V 4
BI-BIT.2015 Bezpečnost a informační technologie V 4
BI-SPOL.2015 Nespecifikovaný/á obor/specializace studia - Unspecified Branch/Specialisation of Study VO 4
BI-ZI.2018 Znalostní inženýrství V 4
BI-WSI-SI.2015 Webové a softwarové inženýrství V 4
BI-WSI-WI.2015 Webové a softwarové inženýrství V 4
BI-WSI-PG.2015 Webové a softwarové inženýrství PZ 4
BI-PI.2015 Počítačové inženýrství V 4


Stránka vytvořena 28. 3. 2024, semestry: Z/2022-3, L/2020-1, L/2019-20, L/2023-4, L/2022-3, Z/2023-4, Z/2019-20, Z/2021-2, Z/2020-1, L/2021-2, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů Návrh a realizace: J. Novák, I. Halaška